• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Arboles y Rizomas. Revista de Estudios Lingüísticos y Literarios
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Arboles y Rizomas. Revista de Estudios Lingüísticos y Literarios
  • View Item

Advantages and challenges of teaching English from an ELF perspective: what do pre-service teachers think?

Ventajas y retos de la perspectiva pedagógica del ILF: ¿qué opinan los futuros profesores?;
Vantagens e desafios da perspectiva de ensino do ILF: o que pensam os futuros professores?

Author
Castro Rocha Alves, Polyanna

Castro Rocha Alves, Polyanna

Castro Rocha Alves, Polyanna

Full text
https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/rizomas/article/view/7263
10.35588/ayr.v7i1.7263
Abstract
The growing impact of English as Lingua Franca (ELF) research on educational policies, as reflected in the National Common Curricular Base (BNCC) (Brasil, 2018), presents challenges for pre-service teachers who need to be prepared to meet the new demands of English language teaching. In this context, this article analyzes the understanding of pre-service teachers in the English Language and Literature program at a public university in Bahia/Brazil regarding the advantages and limitations of teaching English from an ELF perspective. This study, part of a doctoral research project, is methodologically grounded in action research and was conducted with fifteen participants throughout their Supervised Teaching Practicum I and II courses. Data generated through questionnaires and interviews were subjected to thematic analysis (Braun & Clarke, 2006). The theoretical foundation of this research is built upon ELF scholars such as Sifakis (2007, 2014), Sifakis e Bayyurt (2018), Gimenez et al. (2015), Cavalheiro (2015, 2016), Guerra (2020) and Siqueira (2017, 2020). The results highlight that, despite the potential obstacles and challenges identified, the pre-service teachers demonstrated a willingness to integrate the ELF perspective into their future teaching experiences.
 
El creciente impacto de las investigaciones sobre el Inglés como Lengua Franca (ILF) en las políticas educativas, tal como se refleja en la Base Nacional Común Curricular (BNCC) (Brasil, 2018), plantea desafíos a los profesores en formación inicial, quienes deben estar capacitados para responder a las nuevas demandas de la enseñanza de la Lengua Inglesa (LI). Ante este escenario, el presente artículo analiza la comprensión de estudiantes en prácticas del curso de Letras/Lengua Inglesa de una universidad pública de Bahía/Brasil, acerca de las ventajas y limitaciones de la enseñanza de la LI desde la perspectiva del ILF. El estudio, derivado de una investigación doctoral, se fundamenta metodológicamente en la investigación-acción y fue llevado a cabo con quince participantes durante el periodo en que cursaron los componentes de Práctica Curricular Supervisada I y II. Los datos fueron generados mediante cuestionarios y entrevistas, y sometidos a un análisis temático (Braun y Clarke, 2006). Autores afiliados a los estudios sobre ILF, como Sifakis (2007, 2014), Sifakis y Bayyurt (2018), Gimenez et al. (2015), Cavalheiro (2015, 2016), Guerra (2020) y Siqueira (2017, 2020), constituyen el fundamento teórico de la investigación. Los resultados evidencian que, a pesar de los potenciales obstáculos y desafíos identificados, los estudiantes-profesores manifestaron disposición para integrar la perspectiva del ILF en sus futuras experiencias docentes.
 
O crescente impacto das pesquisas sobre o Inglês como Língua Franca (ILF) nas políticas educacionais, tal como refletido na Base Nacional Comum Curricular (BNCC) (Brasil, 2018), apresenta desafios aos professores em formação inicial que precisam estar aptos para atender às novas demandas do ensino de Língua Inglesa (LI). Diante disso, este artigo analisa a compreensão de estagiários do curso de Letras/Língua Inglesa de uma universidade pública da Bahia/Brasil, acerca das vantagens e limitações do ensino de LI sob a perspectiva do ILF. O estudo em pauta, fruto de um trabalho de doutoramento, apresenta-se metodologicamente fundamentado na pesquisa-ação e foi realizado com quinze participantes ao longo do período em que cursaram os componentes Estágio Curricular Supervisionado I e II. Os dados foram gerados por meio de questionário e entrevista, e foram submetidos à análise temática (Braun e Clarke, 2006). Autores afiliados aos estudos do ILF, a exemplo de Sifakis (2007, 2014), Sifakis e Bayyurt (2018), Gimenez et al. (2015), Cavalheiro (2015, 2016), Guerra (2020) e Siqueira (2017, 2020), compõem o alicerce teórico da pesquisa. Os resultados evidenciam que, a despeito dos potenciais obstáculos e desafios identificados, os alunos-professores demonstraram disposição para integrar a perspectiva do ILF em suas experiências futuras de ensino.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB