Attention to diversity in early education: a neuropedagogical approach to child development
Atención a la diversidad en la educación parvularia: un enfoque neuropedagógico para el desarrollo infantil
Author
Villalobos Egaña, Lenin Roberto
Abstract
Neuropedagogy has revolutionized early childhood education by offering tools based on the understanding of the brain, improving teaching and learning. This work examines neuropedagogy as a discipline that guarantees attention to diversity in early childhood education, essential for teachers in training. From the analysis of the literature, it is concluded that diversity in the classroom requires a commitment to equity, promoting the comprehensive development of boys and girls through respect for differences and ensuring a fair education that promotes equality and non-discrimination. It is also inferred that neuropedagogy, based on brain development and interactions with the environment, integrates educational theories such as those of Piaget, Vygotsky, Bandura and Montessori. These theories allow pedagogical practices to be adapted to individual needs, promoting inclusion and meaningful learning. Furthermore, neuropedagogy, by combining neuroscience and education, adapts pedagogical processes, positioning the infant as an active protagonist of their learning and aligning this with their neurophysiological development. Finally, the incorporation of neuropedagogy in teacher training promotes inclusive and personalized strategies, transforming it into a mediator and agent of change. It is essential to strengthen a neuropedagogical curriculum that not only explores theories, but also delves into pedagogical practices and educational policies that promote a more inclusive and equitable educational environment. La neuropedagogía ha revolucionado la educación parvularia al ofrecer herramientas basadas en la comprensión del cerebro, mejorando la enseñanza y el aprendizaje. Este trabajo examina la neuropedagogía como disciplina que garantiza una atención a la diversidad en la educación parvularia, fundamental para el docente en formación. Del análisis de la literatura, se concluye que: la diversidad en el aula exige un compromiso con la equidad, promoviendo el desarrollo integral de niños y niñas mediante el respeto a las diferencias y asegurando una educación justa que fomente la igualdad y la no discriminación. También se infiere que la neuropedagogía, basada en el desarrollo cerebral y las interacciones con el entorno, integra teorías educativas como las de Piaget, Vygotsky, Bandura y Montessori. Estas teorías permiten adaptar prácticas pedagógicas a las necesidades individuales, promoviendo inclusión y aprendizaje significativo. Además, la neuropedagogía al combinar neurociencia y educación adapta procesos pedagógicos, posicionando al infante como protagonista activo de su aprendizaje y alineando este con su desarrollo neurofisiológico. Finalmente, la incorporación de la neuropedagogía en la formación docente fomenta estrategias inclusivas y personalizadas, transformándolo en mediador y agente de cambio. Es imprescindible fortalecer un currículo neuropedagógico que no solo explore teorías, sino que también profundice en prácticas pedagógicas y políticas educativas que potencien un entorno educativo más inclusivo y equitativo.