Beliefs and practices on academic writing in higher education: a literature review
Creencias y prácticas sobre escritura académica en la Universidad: una revisión bibliográfica
Author
Rivera-Ávalos , Andrea Carolina
Abstract
This literature review analyzes beliefs and practices about academic writing in Higher Education based on 47 studies published between 2005 and 2024. The analysis identifies five main thematic dimensions: beliefs about academic writing, writing practices, socio-affective factors, disciplinary differences, and competency development. The results reveal a persistent dichotomy between transmissional conceptions, predominant in technical disciplines, and transactional ones, more common in humanities and social sciences. Pedagogical practices oscillate between reproductive and epistemic approaches, significantly influenced by disciplinary context. Socio-affective factors, particularly self-efficacy, and anxiety, emerge as crucial mediators of writing performance. Disciplinary differences evidence the need for differentiated pedagogical approaches that balance disciplinary specificity and generic competencies. Developing writing competencies is a complex process requiring sustained and systematic attention. The research emphasizes the need for comprehensive programs that consider both technical and socio-affective aspects and highlights the importance of longitudinal studies examining the evolution of writing competencies across different disciplinary contexts. Esta revisión bibliográfica analiza las creencias y las prácticas sobre escritura académica en educación superior a partir de 47 estudios publicados entre 2005 y 2024. El análisis identifica cinco dimensiones temáticas principales: creencias sobre escritura académica, prácticas de escritura, factores socioafectivos, diferencias disciplinares y desarrollo de competencias. Los resultados revelan una dicotomía persistente entre concepciones transmisionales, predominantes en disciplinas técnicas y transaccionales, más comunes en humanidades y ciencias sociales. Las prácticas pedagógicas oscilan entre enfoques reproductivos y epistémicos, influenciadas significativamente por el contexto disciplinar. Los factores socioafectivos, particularmente la autoeficacia y la ansiedad, emergen como mediadores cruciales del desempeño escritural. Las diferencias disciplinares evidencian la necesidad de aproximaciones pedagógicas diferenciadas que mantengan el balance entre especificidad disciplinar y competencias genéricas. El desarrollo de competencias escriturales se revela como un proceso complejo que requiere atención sostenida y sistemática. La investigación enfatiza la necesidad de programas integrales que consideren tanto aspectos técnicos como socioafectivos y destaca la importancia de estudios longitudinales que examinen la evolución de competencias escriturales en diferentes contextos disciplinares.