Executive functions in obstetrics and childcare students: implications in professional performance in real-world contexts
Funciones ejecutivas en estudiantes de obstetricia y puericultura: implicancias en el desempeño profesional en contextos reales
Author
Altamirano Droguett, Janet Elizabeth
Campillay-Arancibia, Natalia
Castro-Escobar, Melanie
Letelier-Zárate, Alexandra
Robledo-González, Bárbara
Abstract
The general objective of this study was to analyze the Executive Functions [EFs] in Obstetrics and Childcare students of the Universidad de Antofagasta and their implications in professional performance in real contexts. The methodological design was approached by means of a qualitative interpretative grounded theory. Sixteen interviews were conducted with 4th and 5th year students, who participated on a voluntary basis. The study was approved by the institutional ethics committee. Inductive coding and the constant comparison method allowed the theoretical saturation of the data processed in ATLAS.ti. Six emerging categories were obtained, such as: working memory, inhibitory control, cognitive flexibility, decision making, emotional regulation and professional performance. The recall of information for action, forgetfulness in stressful situations and the learning strategies used to consolidate memory and practical experience were highlighted. Sustained attention was manifested through the ability to concentrate and order ideas. Emotional regulation and adaptation to new situations or adverse events are relevant for decision making and professional performance; however, they are affected by teacher supervision. In conclusion, the EF are important in the academic performance of this student body and the need to provide pedagogical and socioemotional tools to professional midwifery teachers to ensure a holistic quality education in a dialogic climate of healthy coexistence is evident. El objetivo general de este estudio fue analizar las Funciones Ejecutivas [FE] en estudiantes de Obstetricia y Puericultura de la Universidad de Antofagasta y sus implicancias en el desempeño profesional en contextos reales. El diseño metodológico fue abordado por medio de la teoría fundamentada, de corte cualitativo interpretativo. Se realizaron 16 entrevistas a estudiantes de 4° y 5° año, quienes participaron de manera voluntaria. El estudio fue aprobado por el comité de ética institucional. La codificación inductiva y el método de comparación constante permitieron la saturación teórica de los datos procesados en ATLAS.ti. Se obtuvieron seis categorías emergentes, tales fueron: la memoria de trabajo, el control inhibitorio, la flexibilidad cognitiva, la toma de decisiones, la regulación emocional y el desempeño profesional. Se destacaron el recuerdo de la información para actuar, el olvido ante situaciones estresantes y las estrategias de aprendizajes empleadas que consolidan la memoria y la experiencia práctica. La atención sostenida se manifestó a través de la capacidad de concentración y el ordenamiento de las ideas. La regulación emocional y la adaptación a situaciones nuevas o eventos adversos son relevantes para la toma de decisiones y desempeño profesional, sin embargo, se ven afectados por la supervisión del docente. En conclusión, las FE son importantes en el desempeño académico en este estudiantado y se evidencia la necesidad de entregar herramientas pedagógicas y socioemocionales a los profesionales docentes de matronería, para asegurar una formación holística de calidad en un clima dialógico de convivencia sana.