• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Antofagasta
  • REIDU. Revista Electrónica de Investigación en Docencia Universitaria
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Antofagasta
  • REIDU. Revista Electrónica de Investigación en Docencia Universitaria
  • View Item

Aprender a reexistir: fundamentos para una pedagogía vincular y restaurativa en tiempos de fragmentación

Learning to Reexist: Foundations for a Bonding and Restorative Pedagogy in Times of Fragmentation

Author
Lavanderos , Leonardo

Díaz-Barrera, Nicolás

Full text
https://www.reidu.cl/index.php/REIDU/article/view/169
10.54802/r.esp.n1.2025.169
Abstract
Este artículo propone los fundamentos de una Pedagogía Vincular y Restaurativa (PVR) desde una ruptura epistemológica con las ontologías sustancialistas que han sustentado la educación moderna. Se plantea que el sujeto no es una entidad previa a la relación, sino un efecto emergente de configuraciones relacionales triferenciales entre posición, función y sentido. En este marco, se articulan seis fundamentos: (1) la relacionalidad radical como condición de existencia, (2) la ecopoiesis como legitimidad simbiótica de lo viviente, (3) la lógica relacional triferencial como arquitectura configuracional, (4) la cibernética de tercer orden como marco de acción reflexiva, (5) la crítica al individuo sustancial como unidad educativa, y (6) la restitución del campo como territorio simbólico y político. En conjunto, estos fundamentos desplazan la educación desde la gestión de sujetos hacia la reorganización del campo como espacio de emergencia compartida. La PVR no busca incluir al otro en un sistema preexistente, sino transformar las condiciones simbólicas que hacen posible su aparición legítima. Esta propuesta sienta las bases para una práctica pedagógica configuracional, reflexiva y ecopoiética, orientada a sostener campos donde la vida pueda ser restaurada como vínculo.
 
This article proposes the foundations of a Linking and Restorative Pedagogy (PVR) from an epistemological break with the substantialist ontologies that have sustained modern education. It is proposed that the subject is not an entity prior to the relationship, but an emergent effect of tridifferent relational configurations between position, function and meaning. In this framework, six foundations are articulated: (1) radical relationality as a condition of existence, (2) ecopoiesis as a symbiotic legitimacy of the living, (3) triferential relational logic as a configurational architecture, (4) third-order cybernetics as a framework for reflexive action, (5) the critique of the substantial individual as an educational unit, and (6) the restitution of the field as a symbolic and political territory. Together, these foundations shift education from the management of subjects to the reorganization of the field as a space of shared emergence. PVR does not seek to include the other in a pre-existing system, but to transform the symbolic conditions that make its legitimate appearance possible. This proposal lays the foundations for a configurational, reflexive and ecopoietic pedagogical practice, aimed at sustaining fields where life can be restored as a link.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB