La distribucion de potestades normativas en la constitucion: potestades reglamentarias administrativas, autos acordados y facultades del fiscal nacional
Distribution of regulatory authorities in the constitution administrative regulatory authorities, agreed proceedings and faculties of the national prosecutor
Author
Eduardo Aldunate Lizana; Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
Abstract
principal problema de la distribución constitucional de poderes entre Ejecutivo y Legislativo ha sido, desde 1981, la definición del límite entre la ley y el reglamento. El presente trabajo reclama la necesidad de identificar y analizar otro grupo de problemas que surgen de la configuración de potestades regulatorias fuera del ámbito de la ley. Estos problemas se originan en la habilitación constitucional a órganos no dependientes del Presidente, para dictar una regulación, a pesar de la habilitación residual general contenida en el artículo 32 Nº 6 de la Constitución. The main problem in the constitutional distribution of powers between the Executive and Legislative has been, since 1981, the border between legislation and governmental regulation (regulatory decrees). The present work claims for the analysis the need to identify another set of problems, that arise from the constitutional configuration of the regulatory powers that are outside the scope of legislation. These problems have their origins in the the legal habilitation to non presidential organs to undertake a regulation, in spite of the general and residual regulatory power of the President as granted in sec. 32 Nº 6 of the Constitution.