• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Sociedad Chilena de Pediatría
  • Revista Chilena de Pediatría
  • View Item
  •   Home
  • Sociedad Chilena de Pediatría
  • Revista Chilena de Pediatría
  • View Item

Subjective theories about parental discipline in parenting literature

​Teorías subjetivas sobre disciplina parental en literatura para padres

Author
Castro Carrasco, Pablo

Cuadra-Martínez, David

Hu González, Carolina

Full text
http://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/811
10.32641/andespediatr.v90i1.811
Abstract
Introduction: Parental discipline is a topic frequently asked for advice by those who consult health professionals. It is related to parenting styles and has been scientifically studied regarding its effectiveness and impact on children.Objective: To describe the subjective theories about parental discipline present in recommendations made by doctors and psychologists in books for parents in Spanish.Material and Method: Thirteen books with advice for parents, written in Spanish by healthcare professionals published between 2000 and 2017 were analyzed. Data analysis was performed using Grounded Theory procedures adapted for the study of subjective theories, through open and axial coding. In addition, thematic codification was made to describe the cases, identifying subjective mottos and subjective theories for each case, which at the same time were grouped into superordinate subjective theories.Results: The data were grouped into three general subjective theories about parental discipline in the books analyzed. These subjective theories differ from one another in the importance attributed to authority, punishment, and the necessity of parental discipline.Conclusion: There are differences in parental discipline among the books. There is little scientific evidence on the subjective theories of the books. Results differ from historical analyses of these publications in other cultural and temporal contexts. The importance of developing practical guidelines on parental discipline based on evidence to guide parents by health professionals is highlighted.
 
Introducción: La disciplina parental es un tema de frecuente solicitud de orientación de quienes consultan a profesionales de la salud. Se relaciona con los estilos de crianza y ha sido estudiada científicamente respecto a su efectividad y consecuencias para los hijos(as).Objetivo: Describir teorías subjetivas presentes en las recomendaciones que efectúan los médicos y psicólogos en libros para padres en español acerca de la disciplina parental.Material y Método: Se analizaron trece libros con consejos para padres escritos por profesionales de la salud en idioma español publicados entre los años 2000 y 2017. El análisis de datos utilizó procedimientos de la Grounded Theory adaptados para el estudio de teorías subjetivas, mediante codificación abierta y axial. Además se hizo codificación temática para describir los casos, identificando lemas y teorías subjetivas para cada caso, las que a su vez se agruparon en teorías subjetivas supraordenadas.Resultados: Los datos fueron agrupados en tres teorías subjetivas generales acerca de la disciplina familiar en los libros analizados. Estas teorías subjetivas difieren entre ellas en la importancia otorgada a la autoridad, al castigo y a lo necesario de la disciplina parental.Conclusión: Hay discrepancias sobre disciplina familiar entre los libros. Se presenta poca evidencia científica en las teorías subjetivas de los libros. Los resultados difieren de los análisis históricos realizados sobre estas publicaciones en otros contextos culturales y temporales. Se destaca la importancia de desarrollar guías prácticas sobre disciplina parental basadas en la evidencia, para orientar a los padres por parte de los profesionales de la salud.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Las estrategias de mediación parental televisiva que usan los padres chilenos / Television Parental Mediation Strategies Used by Chilean Parents 

    URIBE, RODRIGO; Universidad de Chile, Santiago; SANTOS, PAULINA; Television Nacional de Chile. Cuadernos.info; núm. 23: TEMAS GENERALES; 6-21
  • The evolution of parental authority in France with regard to the powers and duties of noncustodial parent 

    Ruz Lártiga, Gonzalo. Revista de Derecho; Vol. 30 Núm. 2 (2017); 133-157
  • EL PADRE ADOLESCENTE, SU RELACIÓN PARENTAL Y DE PAREJA 

    MOLINA GUTIÉRREZ, RODRIGO. Última Década; Vol. 19 Núm. 35 (2011): Diciembre; 89-110
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB