• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Academia de Humanismo Cristiano
  • Castalia
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Academia de Humanismo Cristiano
  • Castalia
  • View Item

Distribuir el liderazgo para mejorar la calidad de la educación: Estudio comparativo en escuelas municipales de una ciudad del norte de Chile

Author
Rojas-Andrade, Rodrigo

Prosser, Gabriel

Bonilla, Nicolás

Full text
http://revistas.academia.cl/index.php/castalia/article/view/921
10.25074/07198051.30.921
Abstract
El liderazgo distribuido es un constructo que ha adquirido gran relevancia en el campo de la investigación de la mejora escolar, sin embargo, en Chile la investigación aún es incipiente. La presente investigación buscó comparar la distribución del liderazgo en escuelas de logro intermedio e inicial en el SIMCE. Se aplicó la escala de liderazgo distribuido a 64 profesores de 4 escuelas de la ciudad de Calama (2 de logro inicial y 2 de logro intermedio). A través de pruebas de comparación de medias, se encontró que aquellas escuelas con logro intermedio obtuvieron puntajes significativamente superiores en las escalas de visión escolar, cultura escolar, programa instruccional, uso de artefactos, liderazgo docente y relaciones intuitivas de trabajo. Se discuten los resultados y limitaciones del estudio. ---- Distributed  leadership  is  a  construct  that  has obtained  broad  relevance  in  the  field  of  school improvement    research,    however,    in    Chile research is still incipient. The aim research was to compare the distribution of leadership in schools of intermediate and initial achievement in SIMCE in a city of north of Chile. We  applied distributed leadership scale to 64 teachers from 4  schools  in  the  city  of  Calama  (2  of  initial achievement and 2 of intermediate achievement).   Through    means    comparison tests, it was found that those schools with intermediate achievement obtained significantly higher scores in the scales of school vision, school culture, instructional program, use of artifacts, teacher leadership and intuitive work  relationships.  The results and limitations of the study are discussed.   Keywords: Leadership distribution, educational attainment, educational quality, SIMCE, Distributed Leadership Scale.
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB