Show simple item record

dc.creatorMurillo U., José Andrés
dc.date2009-10-26
dc.date.accessioned2019-04-15T14:18:52Z
dc.date.available2019-04-15T14:18:52Z
dc.identifierhttps://revistas.userena.cl/index.php/logos/article/view/13
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/33756
dc.descriptionRESUMENLa educación no sólo transmite conocimientos acerca de cosas particulares que hay en el mundo, sino una imagen concreta de mundo. La imagen contemporánea del mundo occidental liberal es una herencia de la imagen científica de la modernidad del mundo, cuyo eje es la representación y la abstracción matemática. Esta abstracción crea una imagen de mundo más exacta y evaluable que el mundo en el que el ser humano se encuentra consigo mismo y con los otros. Se transforma el mundo en objeto y al ser humano en sujeto, términos inconciliables y violentamente opuestos. La imagen de esta oposición es el pizarrón de la sala de clases. La única posibilidad de integrar mundo y hombre es a través del coraje y el asombro ante el misterio del mundo, mundo siempre en construcción y siempre en riesgo.AbstractEducation moves in the space of distance between those who are coming into the world and the world that they arrive. Since Modern Age, this distance formed by the opposing subject and object, has tended to be an impassable abyss. In this way, the world unfolds in two: the world whose image under investigation in the field of Education is the blackboard, and the world of everyday life. In front of the blackboard the student is installed, constituted as a subject, which should curtail the reality until it fits with the security and accuracy of mathematical world-object-blackboard. The world of ordinary life is there and education does not know what to deal with it, and have it for non-existent. The reality held by non-existent prevents people’s existential integration. But there’s another kind of Educations that integrates and includes subjective and objective world and needs the courage to accept and even demand the new perspectives of those who are coming to build a more complete and always risky world.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagespa
dc.publisherUniv. La Serena Departamento de Artes y Letras Facultad de Humanidadeses-ES
dc.relationhttps://revistas.userena.cl/index.php/logos/article/view/13/15
dc.relationhttps://revistas.userena.cl/index.php/logos/article/view/13/304
dc.sourceLogos: Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura; Vol. 19 Núm. 2 (2009); 56-73es-ES
dc.sourceLogos: Journal of Linguistics, Philosophy and Literature; Vol 19 No 2 (2009); 56-73en-US
dc.source0719-3262
dc.source0716-7520
dc.titleLa Educación Y El Problema Del Mundoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record