A comparative study of the narrative microstructure in rural Mapuche, rural non-Mapuche and urban schoolchildren: strategies of recurrence, progression and connection in oral production
Un estudio comparativo de la microestructura narrativa en escolares rurales mapuches, rurales no mapuches y urbanos: las estrategias de recurrencia, progresión y conexión en la producción oral
Author
Olate Vinet, Aldo
Abstract
In this paper we compare the textual narrative competence of three groups of spanish monolingual scholars: (A) rural mapuche, (B) rural no-mapuche and (C) urban. We contrast the strategies of manteinnance of reference, progession of information an interclauses connection. The corpus analized is compose of thirty five tales of scholars children of 3º and 6º elementary school and proceed of three differents geo-socio-cultural contexts. We propose that the narrative habilities present minimal differences attributable to the context of sociocultural development, the situation of bilingualism and the development of situated linguistic-communicative competence. En el presente trabajo se comparan las estrategias de cohesión en la producción de textos narrativos de tres grupos de escolares monolingües de español*: (A) rurales mapuches, (B) rurales no mapuches y (C) urbanos. Se contrastan las estrategias de mantención de la referencia, progresión del tema y conexión interoracional. El corpus analizado se compone de 35 narraciones de niños pertenecientes a dos niveles escolares (3º y 6º básico), procedentes de tres contextos geográficos y socioculturales diferentes. Se sostiene que las habilidades narrativas de los escolares presentan diferencias mínimas atribuibles al contexto de desarrollo sociocultural, la situación de bilingüismo social y el desarrollo de una competencia lingüístico-comunicativa situada.