• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales
  • View Item

A critical dialogue with the ideological value of literature anchored in the Concertacionist transition

Diálogo crítico con el valor ideológico de la literatura anclada en la transición concertacionista

Author
Escobar Cataldo, Benjamín Tomás

Full text
http://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/1372
Abstract
This article proposes that the literature that stands at the center of academic study and the market in the era of the ‘Concertacionist’ transition is the one that is anchored in the dictatorial memory, the concept of post-memory being the model that is more replicated in the novels which claim privilege in the cultural field. First, the question is addressed about the historical configuration of the present through the term post-dictatorship, due to the appearance of a citizenship that has problematized the institutions that make up representative democracies. Then the idea is discussed with the critical referents that the writer of the post-traumatic society is locked in a thematic field determined by the dictatorship. Finally, a textual analysis is carried out of Alejandra Costamagna’s “En voz baja”, which shows how these types of novels represent an articulated memory deriving from the power relations of representative democracies.
 
Este artículo propone que la literatura que se posiciona en el centro del estudio académico y el mercado en la era de la transición concertacionista es la que se encuentra anclada en la memoria dictatorial, siendo el concepto de posmemoria el modelo que más se replica en las novelas que tienen una ubicación de privilegio en el campo cultural. En primer lugar, abre la pregunta sobre la configuración histórica del presente a través del término postdictadura, debido a la aparición de una ciudadanía que ha problematizado las instituciones que conforman las democracias representativas. Luego discute con los referentes críticos que plantea que el escritor de la sociedad postraumática se encuentra encerrado en un campo temático determinado por la dictadura. Finalmente, realiza un análisis textual de En voz baja, de Alejandra Costamagna, el cual muestra cómo este tipo de novelas representa una memoria articulada desde las relaciones de poder de las democracias representativas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB