The concept of e-competent executive body and leadership in ICT integration processes in educational institutions and in educational management
Concepto de cuerpo directivo e-competente y liderazgo en procesos de integración TIC en la gestión de instituciones educativas
Author
Jiménez González, Yocsy
Abstract
The purpose of this article is to make a bibliographic review of the current view on the processes of integration of Information and Communication Technologies (ICT) in Chilean educational institutions. Performance standards have been developed for the plans and programs that integrate ICT to teacher professionalization and the concept of digital competence has been incorporated into initial teacher training.Subsequently, concepts associated with ICT integration processes in educational management are reviewed, led by digitally competent management bodies, called e-competent managers and the characteristics that allow obtaining successful experiences in these processes. Then, the review of the dimensions of the concept of leadership and associated attitudes that facilitate institutional educational projects.Finally, the consequences resulting from the experiences led by digitally competent management bodies in the integration processes are reviewed. El propósito de este artículo es hacer una revisión bibliográfica sobre los procesos de integración de las Tecnologías de Información y Comunicación (TIC) en las instituciones educativas chilenas. Se han elaborado estándares de desempeño para los planes y programas que integren las TIC a la profesionalización docente y se ha incorporado el concepto de competencia digital en la Formación Inicial Docente.Se inspeccionan conceptos asociados a los procesos de integración TIC en la gestión educativa, liderados por los cuerpos directivos digitalmente competentes, directivos e-competentes; y las características que permiten obtener experiencias exitosas en estos procesos. Asimismo, se investigan las dimensiones del concepto de liderazgo y las actitudes asociadas que facilitan los proyectos educativos institucionales. Finalmente, se revisan las consecuencias de las experiencias lideradas por cuerpos directivos competentes digitalmente en los procesos de integración.