Contributions to the teaching of recent history at universities
Aportes para la enseñanza universitaria de la historia reciente;
Author
Fernando Gómez, Nicolás
Full text
https://pedagogiaderecho.uchile.cl/index.php/RPUD/article/view/4797310.5354/0719-5885.2017.47973
Abstract
Teaching what happened during the last military dictatorship in Argentina represents a number of challenges at secondary schools, but teaching those who are soon to become teachers demands a different degree of responsibility. Taking this issue into account, this paper attempts to work on a didactic unit designed to be carried out at universities or teaching training institutions that offer courses or studies related to the field of history. With that purpose in mind, we incorporate the use of audiovisual devices as powerful tools to deconstruct our reading of traumatic events of recent history in Argentina. Within this framework, the paper identifies the different memories from the time of the dictatorship that coexist during the 1980s, 1990s and 2000s, especially those that are hegemonic in each period. We attempt to show that these memories tell us more about the context in which they were produced and constructed rather than about what was actually remembered. This analysis will also account for the relationship between public policy and official memories. Understanding these processes of recollection of a traumatic recent past helps us deconstruct those issues that we take for granted and those we naturalize when we look at the present. Enseñar lo acontecido en la última dictadura militar en Argentina representa constantes desafíos en las escuelas, pero enseñar a quienes pronto serán docentes involucra un orden distinto de responsabilidades. Atendiendo a estos problemas, en este artículo nos proponemos abordar una secuencia didáctica destinada a ser implementada en las universidades o instituciones de formación docente que tengan carreras afines al campo de la historia. Para ello, incorporamos el uso de recursos audiovisuales que resultan potentes en la complejización de la mirada sobre hechos de «carácter traumático» de la historia reciente en Argentina. En este marco, el artículo propone identificar las distintas memorias sobre la dictadura que circulan en las décadas de 1980, 1990 y 2000, en particular las que son hegemónicas en cada período. Estos elementos nos permiten evidenciar que las memorias nos «dicen» más sobre la coyuntura en las que son recuperadas, y por ende construidas, que sobre aquello que se recuerda. Finalmente, este análisis dará cuenta también de las relaciones entre política estatal y memorias oficiales. Acompañar a nuestros estudiantes en la comprensión de estos procesos de rememoración de un pasado cercano traumático invita a deconstruir lo que damos por sentado y lo que naturalizamos cuando miramos el presente.