• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho
  • View Item

Intellectual, psycho-emotional and affective characteristics of high performance’s students from priority schools

Características intelectuales, psicoemocionales y afectivas de estudiantes de alto rendimiento pertenecientes a liceos prioritarios;

Author
Morales Navarro, Mario

Full text
https://pedagogiaderecho.uchile.cl/index.php/RPUD/article/view/35980
10.5354/0719-5885.2014.35980
Abstract
The paper presents results of a study, which considered students with good performance from four priority schools characterized by low PSU scores, high absenteeism of teachers and students, and drug use. The focus of this research was to determine whether there were differences in intellectual ability, self-esteem, resilience and psychological well-being among high performance students and those ones within the group of the average or low performance. In order to achieve this goal, various standardized tests were applied as level of resilience and self-esteem scale. Results indicate a high correlation between school performance and intellectual performance, but there were no differences between self-esteem and resilience variables.
 
El artículo presenta los resultados de un estudio que consideró a estudiantes con buenos promedios de cuatro liceos prioritarios, caracterizados por bajos puntajes PSU, alto ausentismo de profesores y alumnos, y consumo de drogas. El aspecto central de la investigación consistió en determinar si existían diferencias en la capacidad intelectual, la autoestima, la resiliencia y el bienestar psicológico entre los alumnos de buen rendimiento y los de rendimiento bajo; para lo cual se aplicaron diversos tests estandarizados, como escala de resiliencia y escala de autoestima. Los resultados indican que existe una alta correlación entre rendimiento escolar y rendimiento intelectual; sin embargo, no hay diferencias en las variables autoestima y resiliencia.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB