• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Comunicación y Medios
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Comunicación y Medios
  • View Item

Immersion, social media and transmedia storytelling: the inclusive mode of reception

Inmersión, redes sociales y narrativa transmedia: la modalidad de recepción inclusiva;
;

Author
Gauthier, Philippe

Full text
https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/46952
10.5354/0719-1529.2018.46952
Abstract
In the present text, I propose to initiate a discussion which will more directly interrogate the incorporation of social media into transmedia narratives through the creation of “official” accounts for fictional characters. My goal is to demonstrate through a case study of the transmedia story Marble Hornets (produced from June 2009 to June 2014) how the presence of fictional characters on social media creates new relations between their fictional world and the reality of the interactor – relations, moreover, which are accentuated by the use of mobile technologies. I will also discuss how these new relations force a reassessment of the concepts “immersion” and “the magic circle,” which were developed to better grasp the relations between fiction and reality created by more traditional media such as the novel, the graphic novel, television, cinema and video games.
 
En el presente artículo, sostengo que las redes sociales se convierten en el sitio principal de un nuevo conjunto de relaciones entre la ficción y la realidad en la narración transmedia al permitir la interacción entre los personajes (en el mundo ficticio) y los interactores (en el mundo real). Estas relaciones subyacen a un nuevo modo de recepción, que propongo llamar el modo de recepción inclusivo. A diferencia del modo de recepción “inmersivo”, cuyo objetivo final es sustituir una realidad por otra alterando la realidad del interactor y sumergiéndolos en un mundo ficticio completamente diferente, el objetivo principal del modo de recepción “inclusivo” es posibilitar el coexistencia simultánea de dos mundos (los de la realidad cotidiana del interactor y del mundo ficticio que consumen) y conectarlos utilizando las redes sociales como interfaz.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB