Show simple item record

Inmersión, redes sociales y narrativa transmedia: la modalidad de recepción inclusiva;
;

dc.creatorGauthier, Philippe
dc.date2018-06-30
dc.identifierhttps://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/46952
dc.identifier10.5354/0719-1529.2018.46952
dc.descriptionIn the present text, I propose to initiate a discussion which will more directly interrogate the incorporation of social media into transmedia narratives through the creation of “official” accounts for fictional characters. My goal is to demonstrate through a case study of the transmedia story Marble Hornets (produced from June 2009 to June 2014) how the presence of fictional characters on social media creates new relations between their fictional world and the reality of the interactor – relations, moreover, which are accentuated by the use of mobile technologies. I will also discuss how these new relations force a reassessment of the concepts “immersion” and “the magic circle,” which were developed to better grasp the relations between fiction and reality created by more traditional media such as the novel, the graphic novel, television, cinema and video games.en-US
dc.descriptionEn el presente artículo, sostengo que las redes sociales se convierten en el sitio principal de un nuevo conjunto de relaciones entre la ficción y la realidad en la narración transmedia al permitir la interacción entre los personajes (en el mundo ficticio) y los interactores (en el mundo real). Estas relaciones subyacen a un nuevo modo de recepción, que propongo llamar el modo de recepción inclusivo. A diferencia del modo de recepción “inmersivo”, cuyo objetivo final es sustituir una realidad por otra alterando la realidad del interactor y sumergiéndolos en un mundo ficticio completamente diferente, el objetivo principal del modo de recepción “inclusivo” es posibilitar el coexistencia simultánea de dos mundos (los de la realidad cotidiana del interactor y del mundo ficticio que consumen) y conectarlos utilizando las redes sociales como interfaz.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/pdf
dc.formataudio/mpeg
dc.languagespa
dc.languageeng
dc.publisherUniversidad de Chile. Instituto de la Comunicación e Imagenes-ES
dc.relationhttps://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/46952/52959
dc.relationhttps://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/46952/53605
dc.relationhttps://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/46952/61120
dc.rightsDerechos de autor 2018 Comunicación y Medioses-ES
dc.sourceComunicación y Medios; Núm. 37 (2018): Revista Comunicación y Medios, Enero-Junio. Monográfico: Ficciones Televisivas Contemporáneas; 11-23es-ES
dc.sourceComunicación y Medios; Núm. 37 (2018): Revista Comunicación y Medios, Enero-Junio. Monográfico: Ficciones Televisivas Contemporáneas; 11-23en-US
dc.source0719-1529
dc.source0716-3991
dc.titleImmersion, social media and transmedia storytelling: the inclusive mode of receptionen-US
dc.titleInmersión, redes sociales y narrativa transmedia: la modalidad de recepción inclusivaes-ES
dc.titlefr-CA
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record