• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Lenguas Modernas
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Lenguas Modernas
  • View Item

METACOGNITIVE AWARENESS AND COGNITIVE STYLES: ARE THERE DIFFERENCES BETWEEN WHAT CHILEAN EFL PRE-SERVICE TEACHERS AND NEWLY-QUALIFIED EFL IN-SERVICE TEACHERS CLAIM?

CONCIENCIA METACOGNITIVA Y ESTILOS COGNITIVOS EN PROFESORES EN FORMACIÓN Y PROFESORES NOVELES DE ILE;

Author
Ramos Leiva, Lucía

Quintana Lara, Marcela

Díaz Larenas, Claudio

Tagle, Tania

Alarcón, Paola

Urrutia, Mabel

Leiva Gutiérrez, José

Full text
https://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/49232
Abstract
The purpose of this study is to explore the differences between EFL pre-service teachers (5th year students in their teaching practicum) and newly-qualified EFL in service-teachers’ levels of metacognitive awareness and cognitive styles. An observational, cross-sectional study was proposed to measure these variables. For this purpose, 73 participants, 55 EFL pre-service teachers and 18 newly- qualified EFL in-service teachers, completed a metacognitive awareness inventory and a cognitive styles inventory. The results indicate that in-service teachers are more metacognitively aware in their declarative knowledge, procedural knowledge, and planning. The EFL pre-service teachers show higher levels of metacognitive awareness in evaluating. No differences in cognitive style were found. Thus, professional experience may have a relationship with metacognitive awareness, increasing the level of development of some dimensions. Further studies on variables related to the transition from EFL pre-service to newly-qualified EFL in-service teachers and its relationships with metacognitive awareness and cognitive style are proposed.
 
El propósito de este estudio es explorar la diferencia entre los niveles de conciencia metacognitiva y estilos cognitivos de estudiantes en práctica de 5to año y profesores noveles de EFL. Para medir estas variables se propuso un estudio observacional y transversal. Para este propósito, 73 participantes (55 estudiantes y 18 profesores noveles) completaron el inventario de conciencia metacognitiva y estilos cognitivos. Los resultados indican que los profesores noveles poseen una mayor conciencia metacognitiva a nivel de conocimiento declarativo y procedimental, y de planificación. Los estudiantes en práctica muestran niveles más altos de conciencia metacognitiva en la evaluación. No existe diferencia en el estilo cognitivo. La experiencia profesional puede estar relacionada con el desarrollo de la conciencia metacognitiva aumentando el nivel de desarrollo en alguna de las dimensiones estudiadas. Se proponen nuevos estudios de variables relacionadas con la transición de ser estudiante en práctica a ser profesor novel y su relación con la conciencia metacognitiva y estilos cognitivos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB