• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Lenguas Modernas
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Lenguas Modernas
  • View Item

Development of syntactic complexity in narrative and explicative texts written by high school students

Desarrollo de la complejidad sintáctica en textos narrativos y explicativos escritos por estudiantes secundarios;

Author
Aravena, Soledad

Hugo, Evelyn

Full text
https://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/45181
Abstract
The study aimed to know how some syntactic complexity resources are manifested in narrative and explicative texts written by students from three school levels and two socioeconomic groups. 240 texts were analysed using measures of productivity, syntactic density and connectivity, which were labelled with CLAN (Computerized Language Analysis, CHILDES Project). The results show that both the socioeconomic factor and age group/grade level impact significantly in productivity (number of clause-packages, CP), syntactic density (number of clauses per CP) and connectivity (types of interclausal relationships). Also, the discourse genre is revealed as a significant factor in connectivity, as explicative texts meet the highest proportion of interclausal complex relationships, particularly hypotaxis. The findings reaffirm the important role of syntax in developing writing skills, command of genres and late language development in general.
 
El presente estudio se propuso conocer el modo en que algunos recursos de complejidad sintáctica se manifiestan en textos narrativos y explicativos escritos por estudiantes de tres niveles de escolaridad y dos grupos socioeconómicos. Se analizaron 240 textos y se etiquetaron con CLAN (Computerized Language Analysis, CHILDES Project) medidas de productividad, densidad y conectividad sintácticas. Los resultados muestran que tanto el factor grupo socioeconómico como la edad/ nivel escolar inciden significativamente en la productividad (número de paquetes clausulares o PC), la densidad (número de cláusulas por PC) y la conectividad (tipos de relaciones interclausulares). Asimismo, el género discursivo se revela como un factor significativo en la conectividad, dado que los textos explicativos reúnen la mayor proporción de relaciones interclausulares complejas, específicamente hipotácticas. Las conclusiones del estudio reafirman el importante papel de la sintaxis en el desarrollo de las habilidades de escritura, el dominio de los géneros y el desarrollo tardío del lenguaje en general.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB