WRITING ACROSS THE CURRICULUM PROGRAM DESIGN: THEORETICAL CHOICES AND STRATEGIC ACTIONS
DISEÑO DE UN PROGRAMA DE ESCRITURA A TRAVÉS DEL CURRÍCULUM: OPCIONES TEÓRICAS Y ACCIONES ESTRATÉGICAS;
Author
Montes, Soledad
Vidal Lizama, Margarita
Abstract
The growing interest in the development of writing in tertiary education has led to the emergence of a great diversity of programs which aim to support students in the task of communicating academically within their disciplines. Considering this context, this paper presents some of the theoretical options and strategic actions carried out in order to develop a writing program in Chilean tertiary education. The integration of diverse theoretical approaches is discussed, with focus on the contributions of each theory for the main purposes of the program. In addition, strategic decisions related to the development of the program are described, advancing its relevance for the creation of a writing program that acknowledges the needs and ruling principles of the institution where it emerges, in order to develop an organic relation with it. The paper aims to contribute to the domain of writing programs in Chile and Latin America, proposing a model that could address the growing need of teaching writing tertiary institutions face in these contexts. El creciente interés en el desarrollo de la escritura en la educación superior ha dado lugar al surgimiento de diversos programas que buscan apoyar a los estudiantes en la difícil tarea de aprender a comunicarse académicamente en el contexto de sus disciplinas. En este marco, el presente artículo da cuenta de las opciones teóricas y de algunas acciones estratégicas consideradas en el diseño de un programa de escritura en el contexto universitario chileno. Se discute la integración de modelos teóricos de diversa naturaleza, señalando el aporte de cada una de estas líneas para alcanzar el objetivo del programa. Asimismo, se detallan las decisiones estratégicas vinculadas a su creación y se argumenta su importancia para diseñar un programa orgánico y coherente con las necesidades y los principios de la institución. El artículo pretende contribuir al ámbito del diseño de programas de escritura que puedan responder a las crecientes necesidades de formación en escritura que enfrentan las universidades en el contexto chileno y latinoamericano.