• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Lenguas Modernas
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Lenguas Modernas
  • View Item

Comunidad, género, competencia y estrategia: ejes de una didáctica del análisis del discurso

Community, genre, competence and strategy: axes of a didactic analysis of discourse

Author
Sal Paz, Julio Cesar

Maldonado, Silvia D.

Full text
https://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/36113
Abstract
El dictado de la asignatura Análisis del discurso en las carreras de Letras y de Ciencias de la Comunicación de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional de Tucumán, Argentina, nos lleva a sostener que el tratamiento sistemático de las nociones de ‘comunidad’, ‘género’, ‘competencia’ y ‘estrategia’ resulta insoslayable para garantizar en los estudiantes el desarrollo de un pensamiento crítico, fundamental para emprender investigaciones en el marco de los estudios del discurso. El abordaje de estos conceptos, con su respectiva problematización terminológica, se ha constituido en una herramienta didáctica de gran utilidad. El diagnóstico efectuado es el generador de este artículo que pretende erigirse en una reflexión teórica sobre la gravitación que asumen estas nociones en el contexto de los procesos de enseñanza aprendizaje del espacio curricular Análisis del discurso, con la finalidad de ofrecer un instrumento alternativo que posibilite optimizar el ejercicio de las prácticas pedagógicas en este campo de aplicación.
 
The lecture of the subject ‘Discourse Analysis’ for the programmes of Arts and Communication Sciences of the Faculty of Arts at the National University of Tucumán, leads us to argue that the systematic processing of the concepts of ‘community’, ‘genre’, ‘competence’ and ‘strategy’ is unavoidable to ensure the students' development of critical reading and writing skills, that are basics in order to undertake research in the context of discourse studies. The approach of these concepts, with their respective terminological questioning, has become a very useful teaching tool. The diagnosis made is the generator of this paper that is intended as a theoretical reflection on the relevance that these notions assume in the context of teaching and learning processes in the curricular subject ‘Discourse Analysis’, in order to offer an alternative instrument that enables to optimize the performance of teaching practices in this field of application.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB