Discourse construction and social representations about Mapudungun: an ethnolinguistic analysis of both urban Mapuche and wingka (non-mapuche) discourse
Construcción discursiva y representaciones sociales en torno a la lengua mapuche: análisis desde una perspectiva lingüística y antropológica del discurso mapuche urbano y de otros actores sociales wingka
Author
Lagos Fernández, Cristián
Abstract
This paper describes, from an ethno-linguistic point of view, the social representations constructed by urban Mapuche, and other social actors wingka (non mapuche), about mapudungún. The data correspond to the results of the qualitative phase of a study whose aim was to describe the linguistic situation of this indigenous language in Santiago de Chile in terms of its vitality and functionality in the city. Based on semi structured interviews to urban mapuche, participant observation in urban indigenous associations and analysis of secondary sources of information, it was possible to establish a new appreciation of Mapudungun and a rescue of its symbolic identitarian (self-defining) rather than linguistic value, [which seems to be an] expression of broader processes of reethnification. At the level of language production, it is possible to observe how the traditional and natural spaces for such function (community, home) are losing ground and the emergence of others (school, language workshops), typical of a non-mapuche cultural rationality. En este artículo se describen, en el marco de la etnolingüística, las representaciones sociales que construyen mapuches urbanos y otros actores sociales del universo wingka (no mapuche), acerca del mapudungún. Los datos corresponden a los resultados de la fase cualitativa de un estudio cuyo objetivo fue describir la situación lingüística de esta lengua indígena en Santiago de Chile, en cuanto a su vitalidad y funcionalidad en la urbe actual. A partir de la realización de entrevistas semiestructuradas a mapuches urbanos, la observación participante en agrupaciones indígenas y el análisis de fuentes secundarias de información, se constató una revalorización del mapudungún y un rescate de su valor simbólico identitario antes que lingüístico, expresión de procesos mayores de reetnificación. En el ámbito de la reproducción de la lengua, se apreció la retirada de los espacios tradicionales y naturales para tal función (la comunidad, el hogar), y la emergencia de otros (escuela, talleres), característicos de una racionalidad cultural ajena, no mapuche.