Show simple item record

¿Cómo se enseñan palabras poco familiares en las clases de ciencias sociales en la escuela primaria? Un estudio en escuelas argentinas

dc.creatorMenti, Alejandra
dc.creatorRosemberg, Celia
dc.date2013-01-01
dc.date.accessioned2019-04-16T14:01:34Z
dc.date.available2019-04-16T14:01:34Z
dc.identifierhttps://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/30777
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/38557
dc.descriptionThis study aims to analyze the linguistic and gestural information available to students so that they infer the meaning of the “little familiar” or “very little familiar” words in classes of Social Science in elementary school. The results showed that all the teachers tend to link the “little familiar” or “very little familiar” vocabulary through taxonomic relationships of synonymy. However, as the level of education rises, the diversity of semantic relationships in which these words are inserted increases. Regarding the gestural information, the teachers of 1st and 3rd grade accompany the explanations of the “little familiar” or “very little familiar” words with metaphorical gestures. While the teachers of 5th grade accompany their explanations with a greater diversity of gestures: metaphorical, orchestral and iconic.en-US
dc.descriptionEl presente estudio tiene por objetivo analizar la información lingüística y gestual disponible para que los alumnos infieran el significado de palabras “poco familiares” o “muy poco familiares” en clases de ciencias sociales del nivel primario. Los resultados pusieron de manifiesto que todas las maestras tienden a vincular el vocabulario “poco familiar” o “muy poco familiar” con otras palabras por medio de relaciones taxonómicas de sinonimia. Sin embargo, a medida que se eleva el nivel de escolaridad, se incrementa la diversidad de relaciones semánticas en las que se hallan insertas estas palabras. Con respecto a la información gestual, las maestras de 1° y 3° grado acompañan las explicaciones de las palabras “poco familiares” o “muy poco familiares” con gestos metafóricos. Mientras que las maestras de 5° grado acompañan sus explicaciones con una mayor diversidad de gestos: metafóricos, de orquestación e icónicos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidadeses-ES
dc.relationhttps://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/30777/32524
dc.sourceLenguas Modernas; Núm. 41 (2013): Primer semestre; Pág. 95-114es-ES
dc.source0719-5443
dc.source0716-0542
dc.titleHow are unfamiliar words taught in social science classes in elementary school? A study in Argentina schoolsen-US
dc.title¿Cómo se enseñan palabras poco familiares en las clases de ciencias sociales en la escuela primaria? Un estudio en escuelas argentinases-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record