• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Lenguas Modernas
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Lenguas Modernas
  • View Item

WRITING IN HISTORY: POTENTIAL OF THE INTERPERSONAL AND IDEATIONAL LINGUISTIC RESOURCES TO CONSTRUCT EVIDENCE

ESCRITURA EN LA HISTORIA: POTENCIAL DE LOS RECURSOS LINGÜÍSTICOS INTERPERSONALES E IDEACIONALES PARA LA CONSTRUCCIÓN DE LA EVIDENCIA;

Author
Oteíza, Teresa

Full text
https://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/49258
Abstract
This article examines the process of incorporation of historical evidence in History majors’ written texts. This analysis is done from the complementary theoretical and methodological perspectives of systemic functional linguistics, in particular the APPRAISAL model and some ideational resources, in conjunction with the notions of ‘semantic density’ and ‘semantic gravity’ of the legitimation code theory. The analysis reveals that students construct a specialized language in the discipline that is sensitive to the primary and secondary bibliography consulted, as well as to the questions proposed by professors. In their historical explanations, students utilize language resources for building abstraction and generalization that tend to couple ideational and interpersonal meanings, generating an ‘axiological semantic density’. The resources for building ‘semantic density’ and ‘semantic gravity’ are combined in the discourse creating ‘semantic waves’ with a more monoglossic or heteroglossic orientation.
 
Este artículo aborda el proceso de incorporación de la evidencia histórica en producciones escritas de estudiantes de Licenciatura en Historia. El análisis se realiza desde las perspectivas teórico-metodológicas complementarias de la lingüística sistémico funcional, en particular desde el modelo de VALORACIÓN y de algunos recursos ideacionales, en conjunto con las nociones de ‘densidad semántica’ y ‘gravedad semántica’ de la teoría de códigos de legitimación. El análisis revela que los estudiantes construyen un lenguaje especializado en la disciplina que es sensible a las fuentes primarias y de bibliografía secundaria consultadas, así como a la consigna elaborada por los profesores. En sus explicaciones históricas, los estudiantes utilizan recursos del lenguaje para construir abstracción y generalización en los que tienden a acoplar significados ideacionales e interpersonales, generando una ‘densidad semántica axiológica’. Los recursos de ‘densidad semántica’ y de ‘gravedad semántica’ se combinan en el discurso creando ‘ondulaciones semánticas’ de carácter más monoglósico o heteroglósico.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB