• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Sociedad Chilena de Enfermedades Respiratorias
  • Revista Chilena de Enfermedades Respiratorias
  • View Item
  •   Home
  • Sociedad Chilena de Enfermedades Respiratorias
  • Revista Chilena de Enfermedades Respiratorias
  • View Item

Utility of spirometry in 4 to 5 -years old preschool patients

Utilidad de la espirometría en preescolares de 4 y 5 años

Author
Hernández C, Jury

Sánchez D, Ignacio

Aranda M, Daniella

Campos M, Eugenia

Holmgren P, Nils L

Bertrand N, Pablo

Caussade L, Solange

Full text
https://revchilenfermrespir.cl/index.php/RChER/article/view/617
Abstract
Background; Spirometry is the most frequently used pulmonary function test. Previous studies have demonstrated the feasibility of carrying out spirometry in preschool patients. Aim: To describe spirometric values obtained in preschool patients studied in a pediatric pulmonary function laboratory. Patients and methods: We reviewed the spirometries performed -from 1996 to 2004- in 180 preschool patients (4- to 6- years old). Records of volume/time and flow/volume curves of spirometries were obtained with a Schiller SP100 spirometer. Variability of baseline measurements of forced vital capacity (CVF) and forced expiratory volume in one second (FEV1) was analyzed. Results: The average age of the 180 school patients was 5.4 (SD:± 0.39) years and 53% were male. Either diagnosis or suspicious of asthma was the indication for performing spirometry in 172 (90%) of these children. One, two and three acceptable spirometric maneuvers were registered in 18 (10%), 99 (55%) and 63 (35%) patients respectively. Expiratory time was < 3 s in 24.4% (n=43), 3 to 6 s in 66% (n=116), and &gt; 6 s in 9.6% (n=17) of patients. Expiratory time was larger in children &gt;5- compared to
 
Introducción: La espirometría es el método más utilizado para evaluar la función pulmonar. Estudios previos han demostrado la factibilidad de realizar estas pruebas en la edad pre-escolar. Objetivos: Describir los valores espirométricos obtenidos en preescolares derivados al laboratorio de función pulmonar. Material y Métodos: Se analizaron en forma retrospectiva las curvas de volumen/tiempo, flujo/volumen, tiempo espiratorio, CVF y VEF1, de las espirometrías realizadas entre 1996-2004 en 180 preescolares. Se utilizó un espirómetro Schiller SP100. Se analizó el coeficiente de variación para CVF y VEF1. Resultados: Se realizaron espirometrías en 180 menores de 6 años, con edad promedio de 5,4 ± 0,39 años, 53% hombres. La principal indicación de la espirometría fue asma 172/180 (90%). 10% de los pacientes realizaron 1 maniobra aceptable, 55% 2 maniobras y 35% 3 maniobras reproducibles y aceptables. Considerando el tiempo espiratorio, hubo 43 curvas de < 3 s (24,4%), 116 de 3 a 6 s (66%) y 17 sobre 6 s (9,6%). Comparando los grupos menores y mayores de 5 años, se encontró una diferencia significativa solo en el tiempo espiratorio: 3,1 ± 0,49 s en el primer grupo y 4,1 ± 0,13 en el segundo (p < 0,018). Al evaluar variabilidad de VEF1 en 162 pacientes que realizaron 2 ó 3 maniobras aceptables se encontró que un 67% mostraba variabilidad
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB