Basic Principles of Good Central Bank Governance: Implications for the Conduct Monetary Policy
Principios básicos para un buen gobierno del banco central: Implicaciones para la conducción de la política monetaria
Author
Sánchez, Esdras Josiel
Abstract
This article shows that among the basic principles of central banks governance for the conduct of monetary policy are the independence, transparency, and accountability. In this sense, a macroeconomic model is constructed through a monetary policy game with asymmetric information and based on elements of Barro and Gordon (1983), Lohmann (1992), Nolan and Schaling (1998), and Eijffinger, Hoeberichts and Schaling (1998) and making use of Montecarlo simulations, is denoted among some of its findings that: a) the type of preferences of the central bank and the government relating to the managing of the macroeconomics affect the independence of the central bank, and in turn his credibility and policy objectives, showing that when the preferences of the government and / or the central bank are more populist it diminishes the independence, b) the level of transparency of the central bank affects the conduct of monetary policy (as well as its anchor), as well as transparency (accountability), expected inflation will be greater, and c) there are situations that may alter an economic policy objective, where optimal coordination between the government and the central bank is appropriate. Finally, a descriptive analysis of data shows that the basic principles of central banks good governance are key to economies that transit or apply inflation targeting schemes. El presente artículo muestra que entre los principios básicos para un buen gobierno en los bancos centrales para la conducción de la política monetaria se encuentran la independencia, transparencia, y la rendición de cuentas. En este sentido, se construye un modelo macroeconómico mediante un juego de política monetaria con información asimétrica y basado en elementos de R. Barro y D. Gordon (1983), S. Lohmann (1992), C. Nolan y E. Schaling (1998), y S. Eijffinger, M. Hoeberichts y S. Schaling (1998), y haciendo uso de simulaciones Montecarlo, se denota entre otros, los siguientes hallazgos: a) el tipo de preferencias del banco central y el gobierno, referentes al manejo de la macroeconomía, afectan la independencia del banco central y a su vez su credibilidad y objetivos de política, mostrando que a medida que las preferencias del gobierno y/o el banco central son más populistas, disminuye la independencia; b) el nivel de transparencia del banco central afecta la conducción de la política monetaria (como también su ancla), así que cuando disminuye la transparencia (rendición de cuentas), la inflación esperada será mayor; y c) existen situaciones que pueden alterar un objetivo de política monetaria, siendo apropiado una coordinación óptima entre el gobierno y el banco central. Finalmente, medianteun análisis descriptivo de datos, se expone que los principios básicos para un buen gobierno en los bancos centrales son clave para economías que transitan o aplican esquemas de metas de inflación.