Nothing more than Feelings? From Individual Compassion to Systemic Compassion in Modern Organizations
Nothing more than feelings? De la compasión individual a la compasión sistémica en las organizaciones modernas
Author
Mascareño, Aldo
Drago, Camilo
Abstract
Suffering and compassion in modern organizations have increasingly developed into a relevant topic in management literature. This approach considers compassion as a personal attitude that prompts a reaction to the suffering of other persons. We argue that this assumption entails epistemological obstacles that prevent a better understanding of the relationship between suffering and compassion. From the perspective of the theory of self-referential social systems we unfold the obstacles and discuss how to overcome them. We call our model systemic compassion and sustain that compassion in modern organizations is not only a personal feeling, but also a communicatively developed structure of expectations that must precede every concrete episode of personal suffering to successfully deal with it. El sufrimiento y la compasión en organizaciones modernas se han transformado en un tópico de creciente interés para la literatura de management. El supuesto central tras este enfoque considera la compasión como una actitud personal que provoca una reacción al sufrimiento de otros. Sostenemos que este supuesto se asienta sobre algunos obstáculos epistemológicos que impiden una mejor comprensión de la relación entre sufrimiento y compasión. Desde la perspectiva de la teoría de sistemas sociales autorreferenciales desplegamos esos obstáculos y discutimos cómo superarlos. Denominamos a nuestro modelo compasión sistémica y argumentamos que la compasión en las organizaciones modernas no es solo un sentimiento personal, sino una estructura de expectativas comunicativamente desarrollada que debe preceder a cada episodio concreto de sufrimiento personal para enfrentarlo con éxito.