• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Revista Electrónica Diálogos Educativos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Revista Electrónica Diálogos Educativos
  • View Item

Towards a new concept of education policy in Chile

Hacia un nuevo concepto de política educativa en Chile

Author
Bustamante Centellas, Irina

Full text
http://revistas.umce.cl/index.php/dialogoseducativos/article/view/1185
Abstract
This article is part of the development of the doctoral thesis entitled "Educational policy and practice. Meanings assigned actors from public high schools to the concept of educational policy†. Its aim is to look into the concept of educational policy in  Chile, from an underexplored perspective, distinct from traditional conceptions and positivism, and understood rather from a hermeneutic point f view. This is because educational policy has an interpretive character, which comprises a critical analysis of government actions, which in turn cause an effect on school communities and their participants.In this sense, the policy is understood from the textual and discursive viewpoints, to what is put into action. This refers to the process of translation and interpretation by the school actors regarding educational policies adopted by their respective governments, which give them their own senses and meanings.The raised perspective opens a field to think and analyze education policy in Chile beyond its regulatory and institutional frameworks, but rather from daily school and its discursive practices. Without denying, in turn, that the school is part of a complex system where multiple actors and varied relationships must also be considered.
 
Este artículo se enmarca en el desarrollo de la tesis doctoral titulada “Política y Práctica educativa. Significados que le asignan los actores de liceos públicos al concepto de política educativa”, y tiene como propósito indagar acerca del concepto de política educativa en Chile, desde una perspectiva poco explorada, alejada de las concepciones tradicionales y positivistas, y entendida más bien, desde una óptica hermenéutica. Esto porque la política educativa tiene un carácter interpretativo, que pasa por un análisis crítico de una acción gubernamental, y dicha acción provoca un efecto en las comunidades escolares y sus actores.En este sentido, la política se entiende desde lo textual y lo discursivo, a lo puesto en acto. Esto se refiere al proceso de traducción e interpretación que hacen los actores escolares respecto a las políticas educativas adoptadas por los respectivos gobiernos, quienes les otorgan sus propios sentidos y significados.La perspectiva planteada abre un campo para pensar y analizar la política educativa en Chile más allá de sus marcos regulatorios e institucionales, sino más bien, desde la escuela cotidiana y sus prácticas discursivas. Sin desconocer, a su vez, que la escuela es parte de un sistema complejo, en donde hay múltiples actores y variadas relaciones, que deben ser también consideradas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB