Show simple item record

Hacia un nuevo concepto de política educativa en Chile

dc.creatorBustamante Centellas, Irina
dc.date2017-10-02
dc.identifierhttp://revistas.umce.cl/index.php/dialogoseducativos/article/view/1185
dc.descriptionThis article is part of the development of the doctoral thesis entitled "Educational policy and practice. Meanings assigned actors from public high schools to the concept of educational policy†. Its aim is to look into the concept of educational policy in  Chile, from an underexplored perspective, distinct from traditional conceptions and positivism, and understood rather from a hermeneutic point f view. This is because educational policy has an interpretive character, which comprises a critical analysis of government actions, which in turn cause an effect on school communities and their participants.In this sense, the policy is understood from the textual and discursive viewpoints, to what is put into action. This refers to the process of translation and interpretation by the school actors regarding educational policies adopted by their respective governments, which give them their own senses and meanings.The raised perspective opens a field to think and analyze education policy in Chile beyond its regulatory and institutional frameworks, but rather from daily school and its discursive practices. Without denying, in turn, that the school is part of a complex system where multiple actors and varied relationships must also be considered.en-US
dc.descriptionEste artículo se enmarca en el desarrollo de la tesis doctoral titulada “Política y Práctica educativa. Significados que le asignan los actores de liceos públicos al concepto de política educativa”, y tiene como propósito indagar acerca del concepto de política educativa en Chile, desde una perspectiva poco explorada, alejada de las concepciones tradicionales y positivistas, y entendida más bien, desde una óptica hermenéutica. Esto porque la política educativa tiene un carácter interpretativo, que pasa por un análisis crítico de una acción gubernamental, y dicha acción provoca un efecto en las comunidades escolares y sus actores.En este sentido, la política se entiende desde lo textual y lo discursivo, a lo puesto en acto. Esto se refiere al proceso de traducción e interpretación que hacen los actores escolares respecto a las políticas educativas adoptadas por los respectivos gobiernos, quienes les otorgan sus propios sentidos y significados.La perspectiva planteada abre un campo para pensar y analizar la política educativa en Chile más allá de sus marcos regulatorios e institucionales, sino más bien, desde la escuela cotidiana y sus prácticas discursivas. Sin desconocer, a su vez, que la escuela es parte de un sistema complejo, en donde hay múltiples actores y variadas relaciones, que deben ser también consideradas.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Metropolitana de Ciencias de la Educaciónes-ES
dc.relationhttp://revistas.umce.cl/index.php/dialogoseducativos/article/view/1185/2572
dc.rightsDerechos de autor 2017 Revista Electrónica Diálogos Educativoses-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceRevista Electrónica Diálogos Educativos. REDE; Vol. 17 Núm. 32 (2017); 151-160es-ES
dc.source0718-1310
dc.titleTowards a new concept of education policy in Chileen-US
dc.titleHacia un nuevo concepto de política educativa en Chilees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record