Show simple item record

dc.creatorRojas-Vásquez, Jeanette
dc.creatorFernandes Filho, Jose
dc.creatorCaniuqueo Vargas, Alexis
dc.date2014-12-31
dc.date.accessioned2019-04-17T22:23:58Z
dc.date.available2019-04-17T22:23:58Z
dc.identifierhttp://revistahorizonte.ulagos.cl/index.php/horizonte/article/view/55
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/50076
dc.descriptionThe objective of this research was to analyze the effects of a program of artistic gymnastics in the index of children with a diagnosis of ADHD. Under a design studied quasi experimental, descriptive and comparative data from a quantitative methodology. The sample was selected under a criterion not probabilistic whereas 60 children from 6 to 11 years divided into three groups of 20 agreements to children with ADHD diagnosis and application of gymnastics program, hyperactive without gymnastics program and children without hyperactivity or as group gymnastics program control. There were included regular students of the Colegio Adventista from the city of Antofagasta of Chile after signing an informed consent from parents and proceeding according to the Declaration of Helsinke, excluding those children who had voluntary retirement of research. Motor development scale (MDS) of pink net scale was used for the obtaining of motor development. The results show significant differences (p < 0.05) in the motor development of the three group in motor thin, global mobility, balance, body schema, temporal, and spatial organization, significant differences effects (p < 0.05) of artistic gymnastics in the motor development of children with hyperactivity. In conclusion, the implementation of a program of artistic gymnastics could be considered a useful tool in the approach to disorders of motor development in children with hyperactivity.en-US
dc.descriptionEl objetivo de esta investigación fue analizar los efectos de un programa de gimnasia artística en el índice de hiperactividad de niños con TDAH. Bajo un diseño cuasi experimental, descriptivo ycomparativo se estudiaron los datos a partir de una metodología cuantitativa. La muestra fue seleccionada bajo un criterio no probabilístico considerando 60 niños de 6 a 11 años, divididos en tres grupos de 20 de acuerdo a niños con diagnóstico de hiperactividad y aplicación de programa de gimnasia, hiperactivos sin programa de gimnasia y niños sin hiperactividad ni programa de gimnasia como grupo control. Fueron incluidos alumnos regulares de la ciudad de Antofagasta de Chile previa firma de consentimiento informado de padres a apoderados y procediendo de acuerdo a la declaración de Helsinke, excluyendo a aquellas niños que presentaban retiro voluntario de la investigación. Para la obtención del desarrollo motor se utilizó Escala de desenvolvimiento motor (EDM) de Rosa Neto. Los resultados muestran diferencias significativas (p <0.05) en el desarrollo motor de los tres grupo tanto en motricidad fina, motricidad global, equilibrio, esquema corporal, organización espacial y temporal, además, de diferencias significativos (p <0.05) por efecto de la gimnasia artística en el desarrollo motor de niños con hiperactividad. En conclusión, la implementación de un programa de gimnasia artística podría ser considerada una herramienta útil en el abordaje de trastornos de desarrollo motores-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Los Lagoses-ES
dc.relationhttp://revistahorizonte.ulagos.cl/index.php/horizonte/article/view/55/57
dc.rightsDerechos de autor 2014 Revista Horizonte Ciencias de la Actividad Físicaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceRevista Horizonte Ciencias de la Actividad Física; Vol. 5 Núm. 2 (2014): Revista Horizonte Ciencias de la Actividad Física; 32-36es-ES
dc.source0718-8188
dc.source0718-817X
dc.titleEFECTOS DE UN PROGRAMA DE GIMNASIA ARTÍSTICA EN EL INDICE DE HIPERACTIVIDAD EN ESCOLARES DE 6 A 11 AÑOS CON DIAGNOSTICO DE TDAHes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArticulo evaluado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record