Satisfaction of students and graduates of pedagogy in physical education, with respect to the training received in the area of contact with nature.
SATISFACCIÓN DE LOS ESTUDIANTES Y EGRESADOS DE PEDAGOGÍA EN EDUCACIÓN FÍSICA, RESPECTO A LA FORMACIÓN RECIBIDA EN EL ÁREA DE CONTACTO CON LA NATURALEZA.
Author
Avila Saldaña, claudio
Abstract
The new pedagogical tendencies currently occurring in Higher Education have led to a rethinking of university curricula, since the heterogeneity of the offer of careers in institutions is diverse, generating the urgent need to give public faith of the capacities of the graduates for their professional practice through processes of quality assurance. Objective: to establish the satisfaction of students and graduates of the career of Pedagogy in Middle Education, regarding the training received in the area of contact with nature. Method: Non-experimental cross-sectional and descriptive scope. The selection of the sample was non-probabilistic assignment. Participants: 65 students and graduates (21 women and 44 men). Instruments: Likert scale and open interview. Results: Differences of measurement are shown in the total scale and the gender dimensions with respect to the perceptions between men and women. Males with a Mean (115.9 points) and with significance (t = 2.065, p <0.02) with respect to women with a Mean (107.5 points) and with significance (t = 2,065, p <0, 02). About 85% of the students indicated to be satisfied in 6 reactants or item in the Dimension; Didactics and curricular structure. In the Dimension; Human Resources shows a 96.9% satisfaction on the part of the students, regarding the teachers and their professional competences. Finally in the Dimension; Evaluation shows that 82% of the students are satisfied with the evaluation criteria by the teacher in relation to the management and use of camping equipment. Las nuevas tendencias pedagógicas que se dan actualmente en la Educación Superior, han conducido a un replanteamiento de los currículos universitarios, pues la heterogeneidad de la oferta de carreras en instituciones es diversa generados la urgente necesidad de dar fe pública de las capacidades de los egresados para su ejercicio profesional mediante procesos de aseguramiento de calidad. Objetivo: establecer la satisfacción de estudiantes y egresados de la carrera de Pedagogía en Educación Media, respecto a la formación recibida en el área de contacto con la naturaleza. Método: No experimental de corte transversal y alcance descriptivo. La selección de la muestra fue asignación no probabilística. Participantes: 65 estudiantes y egresados (21 mujer y 44 hombres). Instrumentos: Escala de medición tipo Likert y Entrevista abierta.Resultados: Se evidencian diferencias de medida en la escala total y las dimensiones de género respecto de las percepciones entre varones y mujeres. Los varones con una Media (115,9 puntos) y con significancias (t=2,065, p<0,02) respecto de las mujeres con una Media (107,5 puntos) y con significancias (t=2,065, p<0,02). Sobre el 85% de los estudiantes señalaron estar satisfechos en 6 reactivos o ítem en la Dimensión; Didáctica y estructura curricular. En la Dimensión; Recursos Humanos se evidencia un 96,9% de satisfacción por parte de los estudiantes, respecto de los docentes y sus competencias profesionales. Por último, en la Dimensión; Evaluación se evidencia que el 82% de los estudiantes están satisfechos con los criterios evaluativos por el docente en relación al manejo y uso de equipo de campamento.