Show simple item record

MODO DE DESPLAZAMIENTO RAZONES O BARRERAS Y NIVELES DE ACTIVIDAD FÍSICA DE UNIVERSITARIOS EN EL PRIMER AÑO DE EDUCACIÓN SUPERIOR

dc.creatorBarrera, L
dc.creatorBustos, C
dc.creatorDiaz, X
dc.creatorPozo, C
dc.date2018-11-09
dc.date.accessioned2019-04-17T22:24:10Z
dc.date.available2019-04-17T22:24:10Z
dc.identifierhttp://revistahorizonte.ulagos.cl/index.php/horizonte/article/view/118
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/50133
dc.descriptionObjective: to analyze the relationship between modes of displacement, reasons or barriers and physical activity levels of university students in their first year of study. Methodology: quantitative approach, of descriptive scope with a descriptive transectional design. Variables: way of displacement, barriers or reasons of displacement, physical activity and sociodemographic. It shows 680 first-year University students from eight careers from two Universities. The data collection instrument is "Questionnaire on Displacement Mode and Physical Activity in University Students". The statistical analysis was examined with the bivariate correlation method Spearman rho and Chi square and Umann Whitney. The software IBM SPSS version 23 was used. Results: Passive displacement (72%), active displacement (28%), the first barrier "too much traffic" (43%) and the least related to active displacement "I need the car for issues of work ", no significant relationship was found between barriers and modes of displacement. Physical activity moderate level (57%) and total weekly energy expenditure 2200 MET, there was no significant relationship between level of physical activity and modes of displacement. Displacement modes between last year of college and university were different (p = 0.000), as well as levels of physical activity and modes of travel (round trip) and when comparing universities (p = 0.029, p = 0.006, p = 0.022 respectively). Conclusions: The predominant displacement was the passive displacement, the main barriers for active displacement were focused on the streets (traffic and dangerous intersections), the levels of physical activity are independent of the modes of displacement, there were no significant differences between displacement modes and physical activity when comparing both universities. Key words: displacement, physical activity, university.en-US
dc.descriptionObjetivo: analizar la relación entre modos de desplazamiento, razones o barreras y niveles de actividad física de universitarios en su primer año de estudio. Metodología: enfoque cuantitativo, de alcance descriptivo con un diseño transeccional descriptivo. Variables: modo de desplazamiento, barreras o razones de desplazamiento, actividad física y sociodemográficas. Muestra 680 estudiantes Universitarios de primer año de ocho carreras de dos Universidades. El instrumento de recolección de datos es “Cuestionario Sobre Modo de Desplazamiento y Actividad Física en Universitarios”. El análisis estadístico se examinó con el método de correlación bivariada rho de Spearman y Chi cuadrado y Umann Whitney. Se utilizó el software IBM SPSS versión 23. Resultados: Desplazamiento pasivo (72%), desplazamiento activo (28%), la primera barrera “demasiado tráfico” (43%) y la menos relacionada al desplazamiento activo “necesito el auto por temas de trabajo”, no se encontró relación significativa entre barreras y modos de desplazamiento. Actividad física nivel moderado (57%) y el gasto energético total semanal 2200 MET, no hubo relación significativa entre nivel de actividad física y modos de desplazamiento. Los modos de desplazamiento entre último año de colegio y universidad eran diferentes (p=0.000), así como niveles de actividad física y modos de desplazamiento (ida y vuelta) y al comparar universidades (p=0.029, p=0.006, p=0.022 respectivamente). Conclusiones: El desplazamiento predominante fue el desplazamiento pasivo, las principales barreras para el desplazamiento activo fueron enfocadas en las calles (tráfico y cruces peligrosos), los niveles de actividad física son independientes a los modos de desplazamiento, no hubo diferencias significativas entre modos de desplazamiento y actividad física al comparar ambas universidades. Palabras claves: desplazamiento, actividad física, universitarios.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Los Lagoses-ES
dc.relationhttp://revistahorizonte.ulagos.cl/index.php/horizonte/article/view/118/116
dc.rightsDerechos de autor 2018 Revista Horizonte Ciencias de la Actividad Físicaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceRevista Horizonte Ciencias de la Actividad Física; Vol. 9 Núm. Suplemento (2018): III Congreso Internacional y IV Nacional de Calidad de Vida y Estilos de Vida Saludable Universidad del Bio Bio, Chillan, Chile.; 21-22es-ES
dc.source0718-8188
dc.source0718-817X
dc.titleDisplacement mode reasons or barriers and levels of physical activity of universities in the first year of higher educationen-US
dc.titleMODO DE DESPLAZAMIENTO RAZONES O BARRERAS Y NIVELES DE ACTIVIDAD FÍSICA DE UNIVERSITARIOS EN EL PRIMER AÑO DE EDUCACIÓN SUPERIORes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record