Populism and literature: Mapping the debate on Houellebecq’s Soumission [Bilingual edition: Spanish – English]
Populismo y literatura: mapeando el debate sobre Soumission de Houellebecq [Edición bilingüe: español – inglés]
Author
Jansma, Judith
Abstract
The recent rise of populism is a topic that has been widely investigated, particularly in the field of political science (Laclau 2005; Mudde 2017; Müller 2016; Žižek 2006). However, the question arises whether populism should only be considered as a purely political phenomenon, or can also be studied from a cultural perspective: through literature, cinema and visual culture for example. The relationship between populism and culture is normally seen as one of mutual exclusion – populism dismisses culture as a waste of time and money, while culture perceives and represents populism as its disturbing Other. But on the other hand, populism’s own active use of culture tends to be underestimated.
In this present article, I will illustrate these aspects by analyzing the reception of a controversial novel, namely Soumission by Michel Houellebecq (2015). This text has been widely investigated by scholars (Jones 2016; Rosenthal 2015; Spieser-Landes 2017); at the same time, far less scholarly attention has been paid to the cultural appropriation of the text on the part of populist politicians and media. By mapping the public debate on Soumission through a variety of sources (reviews, newspaper articles, interviews, etc.), I will illustrate how French populists have used Houellebecq’s novel to define their political agenda, with particular regard to the alleged ‘Islamization’ or ‘Africanization’ of Europe. On the other hand, we will see that these populist interpretations fail to grasp the complexity of the work. El reciente aumento del populismo es un tema que ha sido ampliamente investigado, particularmente en el campo de la ciencia política (Laclau, 2005; Mudde, 2017; Müller, 2016; Žižek, 2006). Sin embargo, surge la pregunta sobre si el populismo debiese ser considerado sólo como un fenómeno puramente político o si puede ser también estudiado desde una perspectiva cultural: por ejemplo, a través de la literatura, el cine y la cultura visual. La relación entre populismo y cultura se ve normalmente como una de exclusión mutua: el populismo descarta a la cultura como desperdicio de tiempo y dinero, mientras que la cultura percibe y representa al populismo como su Otro perturbador. Pero, por otra parte, el propio uso activo que el populismo hace de la cultura tiende a subestimarse.
En el presente artículo, ilustraremos estos aspectos analizando la recepción de una controvertida novela, a saber, Soumission de Michel Houellebecq (2015). Este texto ha sido ampliamente investigado por los académicos (Jones 2016; Rosenthal 2015; Spieser-Landes 2017); al mismo tiempo, se le ha prestado mucha menos atención académica a la apropiación cultural del texto por parte de políticos y medios de comunicación populistas. Al mapear el debate público acerca de Soumission a través de una amplia gama de fuentes (reseñas, artículos de periódicos, entrevistas, etc.), ilustraremos cómo los populistas franceses han utilizado la novela de Houellebecq para definir su propia agenda política, con un énfasis particular en la supuesta ‘Islamización’ o ‘Africanización’ de Europa. Por otra parte, veremos que estas interpretaciones populistas no logran abarcar la complejidad de la obra.