The contributions of the popular Latin American to the pop mainstream of communication [Bilingual edition: Spanish – English]
Los aportes del popular latinoamericano al pop mainstream de la comunicación [Bilingual edition: Spanish – English]
Author
Rincón, Omar
Marroquín, Amparo
Abstract
In European and North American studies of communication when they refer to communication or popular culture they do it to refer to "the cultural industry" or the media of mainstream entertainment or culture (cinema, TV, music, best sellers). In Latin America, authors such as Pablo Freire, Jesús Martín Barbero, Néstor García Canclini, Bolívar Echeverría and Carlos Monsiváis refer to the popular as what there is of the people, identity and ways of ordinary people. In this essay, we will approach the ways in which the popular is a different way of thinking about communication beyond pop and folklore to constitute a way of understanding, an aesthetic and a bastard and dirty narrative that makes the presence of the other is in another logic of enunciation, politics and culture. En los estudios europeos y norteamericanos de la comunicación cuando se refieren a la comunicación o la cultura popular lo hacen para referirse a “la industria cultural” o los medios del entretenimiento o cultura mainstream (cine, tv, música, best sellers). En América latina autores como Pablo Freire, Jesús Martín Barbero, Néstor García Canclini, Bolívar Echeverría y Carlos Monsiváis refieren lo popular como lo que hay de pueblo, identidad y cultura popular. En este ensayo, abordaremos los modos como lo popular es un modo otro de pensar la comunicación más allá del pop y del folclore para constituir un modo de comprensión, una estética y una narrativa bastarda y sucia que hace que la presencia del otro esté en otra lógica de enunciación, política y cultura.