Show simple item record

Comunicación, interacción y diálogo. Contribuciones desde América Latina a la educomunicación [Bilingual edition: Spanish – English]

dc.creatorCrovi Druetta, Delia
dc.date2018-12-15
dc.date.accessioned2019-04-18T14:13:56Z
dc.date.available2019-04-18T14:13:56Z
dc.identifierhttp://revistas.ufro.cl/ojs/index.php/perspectivas/article/view/1167
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/50820
dc.descriptionThe objective of this article is to review theoretical contributions from Latin American authors to the field of study of educommunication. The premise that guides these reflections states that some of these authors have made pioneering contributions to the educational processes that are based on dialogue and horizontal communication.In a very early state of the matter we are able to recall names such as Paulo Freire, Mario Kaplún, Juan Díaz Bordenave, Ismar de Oliveira, Jorge Huergo, Guillermo Orozco, Daniel Prieto Castillo, Roberto Aparici, Carlos Valderrama, among others. For the proposed article, it is fundamental to place the contributions from these and other authors within a wider framework: The Latin American communicational thinking, emergent from historic-social and cultural conditions which allowed for a critical and reflective approach to educommunication. We consider that the contributions from Latin America do not arise as isolated expressions, but rather are the result of a weaving of ideas and viewpoints located in different historical moments. From this predetermined reality, these authors thought, not only from different theoretical viewpoints, but as singular mechanisms in order to face concrete processes which were being carried out in societies lacking dialogue and participation.Currently, and after more than five decades since the first contributions surrounding dialogicity as a basic element of educommunicational processes, it is necessary to review them in order to rethink them in the context of digitalization. To formulate today dialogue and horizontal communication in education might seem as a simple matter of adapting certain technical developments to pedagogic conditions. However, before thinking about these adaptations, it is necessary to reconsider the history of the Latin American educommunicational thinking, to revise it and reinterpret it, in order to avoid the linear educational and communicational models, in which still prevails the perspective of repeating, submitting and adapting.en-US
dc.descriptionEste artículo tiene como propósito revisar las contribuciones teóricas de autores latinoamericanos al campo de estudio de la educomunicación.  La premisa que orienta estas reflexiones sostiene que algunos de esos autores han realizado contribuciones pioneras para los procesos educativos fundados en el diálogo y la comunicación horizontal. Un muy preliminar estado de la cuestión, permite recordar nombres como los de Paulo Freire, Mario Kaplún, Juan Díaz Bordenave, Ismar de Oliveira, Jorge Huergo, Guillermo Orozco, Daniel Prieto Castillo, Roberto Aparici, Carlos Valderrama, entre otros. Para el artículo que se propone, es fundamental situar las contribuciones de esos y otros autores en un marco más amplio: el pensamiento comunicacional latinoamericano, emergente de condiciones histórico-sociales y culturales que permitieron acercarse de un modo crítico y reflexivo a la educomunicación. Consideramos que los aportes desde América Latina no surgen como expresiones aisladas, sino que son producto del tejido de ideas y puntos de vistas situados en momentos históricos diferentes. Desde esa realidad predeterminada, esos autores pensaron, interpretaron y explicaron el vínculo comunicación-educación, no sólo desde miradas teóricas diferentes, sino como mecanismos singulares para enfrentar procesos concretos que se llevaban a cabo en sociedades carentes de diálogo y participación.  En la actualidad, y a más de cinco décadas de los primeros aportes en torno a la dialoguicidad como elemento básico de los procesos educomunicativos, es necesario llevar a cabo una revisión de los mismos a fin de repensarlos en el contexto de la digitalización. Plantearse hoy el diálogo y la comunicación horizontal en la enseñanza, parece sólo cuestión de adaptar ciertos desarrollos técnicos a las condiciones pedagógicas. Sin embargo, antes de pensar en tales adaptaciones, es necesario reconsiderar la historia del pensamiento educomunicacional latinoamericano, revisarlo y reinterpretarlo, para eludir los modelos educativos y comunicativos lineales, en los que subsiste la perspectiva de repetir, someter y adaptar.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherDoctorado en Comunicación – Núcleo Científico y Tecnológico en Ciencias Sociales y Humanidades – Universidad de La Fronteraes-ES
dc.relationhttp://revistas.ufro.cl/ojs/index.php/perspectivas/article/view/1167/1745
dc.rightsDerechos de autor 2018 Perspectivas de la Comunicación - ISSN 0718-4867es-ES
dc.sourcePerspectivas de la Comunicación - ISSN 0718-4867; Vol 11 No 2 (2018): Setiembre - Diciembre; 137-175en-US
dc.sourcePerspectivas de la Comunicación - ISSN 0718-4867; Vol. 11 Núm. 2 (2018): Setiembre - Diciembre; 137-175es-ES
dc.source0718-4867
dc.titleCommunication, interaction and dialogue. Contributions from Latin America to Educommunication [Bilingual edition: Spanish – English]en-US
dc.titleComunicación, interacción y diálogo. Contribuciones desde América Latina a la educomunicación [Bilingual edition: Spanish – English]es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record