Analysis of fundamental motor patterns in children of 4 and 5 years old in private subsidized schools in Concepción
Análisis de patrones motores fundamentales en niños de 4 y 5 años de colegios particulares subvencionados de Concepción
Author
Luna Villouta, Pablo
Rodríguez Moreno, Viviana
Sandoval Cárcamo, Misael
Carreño Urrea, María
Full text
http://revistacaf.ucm.cl/article/view/96Abstract
The study sought to evaluate the level of fundamental motor pattern development in 4 and 5 year old children attending subsidized educational institutions in Concepción city. The study, based on an observation chart created and validated in Chile, used a quantitative approach that was des-criptive and cross-sectional. The sample consisted of 120 pre-schoolers, 57 boys and 63 girls. The "Observation guideline of motor patterns in 4 to 6 year old children: design, validation, observa-tion of motor development" (Vargas, 2004) was used for the evaluation. The results showed that the evaluated children are at an adequate level of fundamental motor pattern development since a high percentage (89%) is located in the "Average," "Above Average" or "Superior" categories; the best evaluated motor dimensions were the march in place, the quadruped, the race, the high jump and the throw. However, balance and hitting showed a lower level of development. La investigación buscó evaluar, en base a una pauta de observación creada y validada en Chile, el nivel de desarrollo de los patrones motores fundamentales en niños y niñas de 4 y 5 años perte-necientes a instituciones educativas particulares subvencionadas de la ciudad Concepción. El es-tudio utilizó un enfoque cuantitativo, de carácter descriptivo, de corte transversal. La muestra fue de 120 pre-escolares, 57 niños y 63 niñas. Para la evaluación se utilizó la “Pauta de Observación de los patrones motores en niños de 4 a 6 años: diseño, validación, observación de desarrollo mo-tor” (Vargas, 2004). Los resultados mostraron que los niños y niñas evaluados se encuentran en un adecuado nivel de desarrollo de los patrones motores fundamentales, ya que un alto porcenta-je (89%) se ubica en las categorías “Promedio”, “Sobre el Promedio” o “Superior”; las dimensiones motrices mejor evaluadas fueron la Marcha, Cuadrupedia, Carrera, Salto y Lanzamiento, por su parte, las dimensiones Equilibrio y Golpear, muestran un nivel de desarrollo más bajo.