Show simple item record

Valores normativos del test de Toulouse-Piéron de atención selectiva y sostenida en una muestra de estudiantes de educación física de Santiago de Chile

dc.creatorMaureira Cid, Fernando
dc.creatorBobadilla Manríquez, Ashley
dc.creatorRamírez Nahuelñir, María Angélica
dc.creatorFuentealba Colil, Diego
dc.date2019-02-23
dc.identifierhttps://revistacaf.ucm.cl/article/view/138
dc.identifier10.29035/rcaf.20.1.2
dc.descriptionThe aim of the present study was to determine normative values for every puntaje of the test of Toulouse-Piéron's attention for students of physical education of a University of Santiago of Chile. The sample was constituted by 125 students, of which 68 % corresponds to males and 32% to ladies. There was in use the test of Tolulouse-Piéron's attention, using the first two minutes to evaluate the selective attention and his total execution (ten minutes) to evaluate the supported attention. The results show an average of the Global Index of Attention and Perception (GIAP) of 38,3±12,5 in two minutes and of 185,4±55,4 in ten minutes. The analyses do not show differences for sex or age in any of two evaluated attentions. The selective attention presents an GIAP of 31,5 for the percentile 25, of 39 for the percentile 50 and of 46 for the percentile 75. For your part, the supported attention presents an GIAP of 158 for the percentile 25, of 190 for the percentile 50 and of 217 for the percentile 75. More investigations are necessary with samples of diverse schools of physical education of the country.en-US
dc.descriptionEl objetivo del presente estudio fue determinar valores normativos para cada puntaje del test de atención de Toulouse-Piéron para estudiantes de educación física de una Universidad de Santiago de Chile. La muestra estuvo constituida por 125 estudiantes, de los cuales el 68% corresponden a varones y un 32% a damas. Se utilizó el test de atención de Tolulouse-Piéron, utilizando los 2 primeros minutos para evaluar la atención selectiva y su ejecución total (10 minutos) para evaluar la atención sostenida. Los resultados muestran una media del Índice Global de Atención y Percepción (IGAP) de 38,3±12,5 en 2 minutos y de 185,4±55,4 en 10 minutos. Los análisis no muestran diferencias por sexo o edad en ninguna de las 2 atenciones evaluadas. La atención selectiva presenta un IGAP de 31,5 para el percentil 25, de 39 para el percentil 50 y de 46 para el percentil 75. Por su parte, la atención sostenida presenta un IGAP de 158 para el percentil 25, de 190 para el percentil 50 y de 217 para el percentil 75. Son necesarias más investigaciones con muestras de diversas escuelas de educación física del país.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica del Maulees-ES
dc.relationhttps://revistacaf.ucm.cl/article/view/138/312
dc.relationhttps://revistacaf.ucm.cl/article/view/138/565
dc.rightsDerechos de autor 2019 Fernando Maureira Cides-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceRevista Ciencias de la Actividad Física UCM; Vol. 20 Núm. 1 (2019): Revista Ciencias de la Actividad Física UCM; 1-7es-ES
dc.source0719-4013
dc.source0717-408X
dc.titleNormative values of Toulouse-Piéron's test of attention selective and supported in a students' sample of physical education of Santiago of Chileen-US
dc.titleValores normativos del test de Toulouse-Piéron de atención selectiva y sostenida en una muestra de estudiantes de educación física de Santiago de Chilees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record