• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Literatura
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Literatura
  • View Item

The theorical and critical project of Pablo de Rokha

El proyecto teórico y crítico de Pablo de Rokha;

Author
Ferrada Alarcón, Ricardo

Full text
https://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/53022
Abstract
The central theme of this work focuses on theoretical proposals in the literary field, towards the first half of the twentieth century in Hispanic America, particularly in Pablo de Rokha’sproject developed in the text “La épica social americana”, incorporated in his book Arenga sobre el arte (1949). Our premise is that “La épica social americana” is an appropriation of the avant-garde totalitarian discourse, projected in the heroic image of the poet, whose writing should consider the contact between enlightened culture and popular culture.In this context, the aim is to recompose topics and the lines of meaning that order the theoretical discourse of Pablo de Rokha, attending to the emphases and connections with the cultural and literary discourse of his theses. Consequently, the center of the discussion demands the use of interdisciplinary concepts and categories, where the idea of appropriation is fundamental, in connection with the context in which the text was produced.
 
El tema central de este trabajo focaliza su desarrollo en propuestas teóricas en el ámbito literario, hacia la primera mitad del siglo XX en Hispanoamérica, particularmente el proyecto que formulara el poeta Pablo de Rokha en su texto “La épica social americana”, incorporado en su libro Arenga sobre el arte (1949). La premisa que se postula es que “La épica social americana” constituye una apropiación del discurso totalizador de las vanguardias, proyectada en la imagen heroica del poeta, cuya escritura debiera considerar el contacto entre la cultura ilustrada y la cultural popular. En ese contexto, el objetivo que se busca es recomponer tópicos y líneas de sentido que ordenan el discurso teórico planteado por de Rokha, atendiendo a los énfasis y conexiones con el discurso cultural y literario de sus tesis. Consecuentemente, el centro de la discusión conduce al empleo de conceptos y categorías de orden interdisciplinario, donde es fundamental la idea de apropiación, en vínculo con el contexto en que se produjo su texto.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB