• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Diseño: Creación y Pensamiento
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Diseño: Creación y Pensamiento
  • View Item

Professionalization of Design in Chile, A Symphony in Four Movements

Profesionalización del Diseño en Chile, una sinfonía en cuatro movimientos

Author
Vargas Callegari, Rodrigo

Rodríguez Torrent, Juan Carlos

Full text
https://rchd.uchile.cl/index.php/RChDCP/article/view/53636
10.5354/0719-837X.2019.53636
Abstract
This article is developed around Design, and its social positioning as a profession. It is established that in the professional fields there are rules, powers, conflicts and permanent scrutinies necessary for the update and validity of its postulates. Milestones related to its history and knowledge is presented, as attempts to legitimize its position within the framework of the social division of labor. We maintain that the teaching centers are intensely interpellated by students, employers, professional communities and society, being essential to know how the microsystem of academic design has operated, what questions are asked by the institutions, and how, and from where are they attempted? With this, the harmony with working times, the manufacturing industry, and the expectations of the new generations demand the establishment of certainties about Design exclusive knowledge. Methodologically, this work is carried out through interviews with a group of relevant actors and reviews of secondary sources and Grounded Theory.
 
Este artículo se desarrolla en torno al Diseño, y su posicionamiento social en tanto profesión. Se establece que en los campos profesionales existen reglas, poderes, conflictos y escrutinios permanentes y necesarios para la actualización y vigencia de sus postulados. Se presentan hitos relativos a su historia y saber, como intentos por legitimar una posición en el marco de la división social del trabajo. Sostenemos que los centros de enseñanza son intensamente interpelados por estudiantes, empleadores, las comunidades profesionales y la sociedad; es imprescindible conocer cómo ha operado el microsistema del Diseño académico, qué preguntas se hacen las instituciones, y cómo, y desde dónde se las intenta responder. Con ello, la sintonía con los tiempos sociales, la industria manufacturera y las propias expectativas de las nuevas generaciones, demandan el establecimiento de certidumbres sobre el saber exclusivo del Diseño. Metodológicamente, este trabajo se desarrolla a través de entrevistas a un conjunto de actores relevantes, además de revisión de fuentes secundarias, y Teoría Fundamentada.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB