Show simple item record

Profesionalización del Diseño en Chile, una sinfonía en cuatro movimientos

dc.creatorVargas Callegari, Rodrigo
dc.creatorRodríguez Torrent, Juan Carlos
dc.date2019-06-19
dc.date.accessioned2019-06-27T16:24:13Z
dc.date.available2019-06-27T16:24:13Z
dc.identifierhttps://rchd.uchile.cl/index.php/RChDCP/article/view/53636
dc.identifier10.5354/0719-837X.2019.53636
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/99523
dc.descriptionThis article is developed around Design, and its social positioning as a profession. It is established that in the professional fields there are rules, powers, conflicts and permanent scrutinies necessary for the update and validity of its postulates. Milestones related to its history and knowledge is presented, as attempts to legitimize its position within the framework of the social division of labor. We maintain that the teaching centers are intensely interpellated by students, employers, professional communities and society, being essential to know how the microsystem of academic design has operated, what questions are asked by the institutions, and how, and from where are they attempted? With this, the harmony with working times, the manufacturing industry, and the expectations of the new generations demand the establishment of certainties about Design exclusive knowledge. Methodologically, this work is carried out through interviews with a group of relevant actors and reviews of secondary sources and Grounded Theory.en-US
dc.descriptionEste artículo se desarrolla en torno al Diseño, y su posicionamiento social en tanto profesión. Se establece que en los campos profesionales existen reglas, poderes, conflictos y escrutinios permanentes y necesarios para la actualización y vigencia de sus postulados. Se presentan hitos relativos a su historia y saber, como intentos por legitimar una posición en el marco de la división social del trabajo. Sostenemos que los centros de enseñanza son intensamente interpelados por estudiantes, empleadores, las comunidades profesionales y la sociedad; es imprescindible conocer cómo ha operado el microsistema del Diseño académico, qué preguntas se hacen las instituciones, y cómo, y desde dónde se las intenta responder. Con ello, la sintonía con los tiempos sociales, la industria manufacturera y las propias expectativas de las nuevas generaciones, demandan el establecimiento de certidumbres sobre el saber exclusivo del Diseño. Metodológicamente, este trabajo se desarrolla a través de entrevistas a un conjunto de actores relevantes, además de revisión de fuentes secundarias, y Teoría Fundamentada.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherDepartamento de Diseño, Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Universidad de Chilees-ES
dc.relationhttps://rchd.uchile.cl/index.php/RChDCP/article/view/53636/56352
dc.rightsDerechos de autor 2019 RChD: creación y pensamientoes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceRChD: creación y pensamiento; Vol. 4 Núm.6 (2019): Junioen-US
dc.sourceRChD: creación y pensamiento; Vol. 4 Núm.6 (2019): Junioes-ES
dc.source0719-837X
dc.source0719-8426
dc.titleProfessionalization of Design in Chile, A Symphony in Four Movementsen-US
dc.titleProfesionalización del Diseño en Chile, una sinfonía en cuatro movimientoses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record