• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Saberes Educativos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Saberes Educativos
  • View Item

Adultcentrism and gender as negators of children´s culture

Adultocentrismo y género como formas negadoras de la cultura infantil

Author
Jara Morales, Irene de la

Full text
https://revistas.uchile.cl/index.php/RSED/article/view/51604
10.5354/2452-5014.2018.51604
Abstract
Children's worlds are created atmospheres where a certain type of knowledge is produced. They are full of meaning material and inmaterial universes that arise from the assignment of new meanings to what is already said, finished or solved by the adult world. Games, stories and drawings constitute real semiotic systems. However, social forms such as adultcentrism or gender deny these spaces through obstructive or control practices that look at childhood as a less valid category than adulthood and, therefore, with less criteria or ability with less criteria or ability to give arguments or discuss about reality. The objective of this essay is to review the different perspectives and benefits that derive from fundamentally childish activities, recognizing that they not only contribute to the psychological and social wellness of children, but also favor the construction of culture. This paper also proposes looking at girls and boys as creative people, able of giving new answers to old questions and ask critical questions that challenge the established. Finally, this paper also reviews some ways in which cultural discourses received throughout life are embodied and materialized in exclusionary behavior, without being aware of it.
 
Los mundos infantiles son atmósferas creadas donde se produce un determinado tipo de conocimiento. Son universos materiales e inmateriales repletos de significado que surgen de la asignación de nuevos sentidos a lo que ya está dicho, acabado o resuelto por el mundo adulto. Juegos, cuentos y dibujos constituyen verdaderos sistemas semióticos. Sin embargo, formas sociales como el adultocentrismo o el género niegan estos espacios mediante prácticas obstaculizadoras o de control que miran la infancia como categoría menos válida que la de adultez y, por lo tanto, con menos criterio o habilidad para dar argumentos o discutir sobre la realidad. El objetivo de este ensayo es revisar las diferentes perspectivas y beneficios que se derivan de las actividades fundamentalmente infantiles, reconociendo que no solo contribuyen al bienestar psicológico y social de niñas y niños, sino que también favorecen la construcción de la cultura. Este trabajo también propone mirar a niñas y niños como personas creativas, capaces de dar nuevas respuestas a viejas preguntas y de hacer preguntas críticas que cuestionan lo establecido. Finalmente, se analizan también algunas formas en que los discursos culturales recibidos a lo largo de la vida se corporizan y materializan en conductas excluyentes, sin que se tenga mayor conciencia de ello.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB