• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales
  • View Item

Jerónimo López Mozo’s Yo, maldita india: A Theatrical Deconstruction of Historical Discourse

Yo, maldita india, de Jerónimo López Mozo: Una deconstrucción teatral del discurso histórico

Author
Navarro-Daniels, Vilma

Full text
http://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/1466
Abstract
In this essay I analyze Jerónimo López Mozo’s play, Yo, maldita india, as an example of historiographic metafiction that undermines the distinction between historical discourse and fiction as two autonomous genres. Thus, the play seems to suggest that History is not but staging –which denies the very existence of an authorial figure and historical facts that transcend the historical narration that recounts them—, a way of thinking prevalent in Spain since the transition to democracy. The notion of History as fiction is particularly interesting to college students even though its level of abstraction can make it extremely difficult to understand. Addressing it through a theatrical play allows students to achieve a better understanding of it while they develop an emotional connection toward the subject
 
En este ensayo analizo la obra de teatro Yo, maldita india, de Jerónimo López Mozo, como un ejemplo de metaficción historiográfica que socava la distinción entre el discurso histórico y la ficción como dos géneros autónomos. Así, la obra parece sugerir que la Historia no es sino una puesta en escena –lo que niega la existencia ya sea de una figura autorial como de unos hechos históricos que trasciendan la narración histórica que los refiere—, posición prevalente en España a partir de la transición a la democracia. La noción de la Historia como ficción es particularmente interesante para estudiantes de nivel universitario. No obstante, su nivel de abstracción puede hacerla extremadamente difícil de entender. Abordarla a través de una obra de teatro permite que los alumnos logren una mejor comprensión de esta teoría y que desarrollen un vínculo emocional con el tema.      
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB