• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales
  • View Item

Critical discourse and narrative strategies in Vaca sagrada by Diamela Eltit: Subversion and gender

Discurso crítico y estrategias narrativas en Vaca sagrada, de Diamela Eltit: subversión y género

Author
Amorim Pádua, Juliana de Jesus

Pérez Laborde, Elga

Full text
http://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/1492
Abstract
The literary expression of the Chilean author, Diamela Eltit, in Vaca Sagrada (2002) is structured around two signs: the female blood and the metaphorical process of the animal cow as a field of enjoyment and fulfillment. Within the venue of a city, wandering bodies go in the search of a direction and of survival. The centre of the narrative occupies the pain for existing of each individual in the remains of the dictatorship and in the demands of neoliberalism. Outside of the common place, the book subverts official signs that have a relationship with the body and poetically transforms the blood and the animal existence into sacred phenomena. Featuring this subversion as a political and literary act, one hopes to analyze the regulatory and oppressive construction of the body, as well as to reflect on the signs of prohibition, which are socially constructed. In order to do so, the author in question will be studied, comparing her with herself, and bringing her closer to the theories of Deleuze and Guattari (2003), Foucault (2007), among other scholars.
 
La expresión literaria de Diamela Eltit en Vaca Sagrada (2002) se estructura en torno de dos signos: la sangre femenina y el proceso metafórico del animal vaca como campo de gozo y de plenitud. En un espacio urbano, cuerpos errantes caminan en busca de un sentido y de sobrevivencia. En los restos dictatoriales y en las demandas del neoliberalismo, el dolor de existir de cada individuo ocupa el centro de la narrativa. Fuera del lugar común, la obra subvierte signos oficiales que tienen relación con el cuerpo y poéticamente transforma la sangre y la existencia animal en fenómenos sagrados. Interpretar esa subversión como acto político y literario permite analizar la construcción reguladora y opresora del cuerpo, además de reflexionar sobre los signos de prohibición que se construyen socialmente. La presente lectura permite comparar la autora consigo misma a través de las teorías de Deleuze y Guattari (2003), Foucault (2007), entre otros estudiosos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB