Show simple item record

Discurso crítico y estrategias narrativas en Vaca sagrada, de Diamela Eltit: subversión y género

dc.creatorAmorim Pádua, Juliana de Jesus
dc.creatorPérez Laborde, Elga
dc.date2019-09-03
dc.date.accessioned2019-09-10T13:52:18Z
dc.date.available2019-09-10T13:52:18Z
dc.identifierhttp://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/1492
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/107971
dc.descriptionThe literary expression of the Chilean author, Diamela Eltit, in Vaca Sagrada (2002) is structured around two signs: the female blood and the metaphorical process of the animal cow as a field of enjoyment and fulfillment. Within the venue of a city, wandering bodies go in the search of a direction and of survival. The centre of the narrative occupies the pain for existing of each individual in the remains of the dictatorship and in the demands of neoliberalism. Outside of the common place, the book subverts official signs that have a relationship with the body and poetically transforms the blood and the animal existence into sacred phenomena. Featuring this subversion as a political and literary act, one hopes to analyze the regulatory and oppressive construction of the body, as well as to reflect on the signs of prohibition, which are socially constructed. In order to do so, the author in question will be studied, comparing her with herself, and bringing her closer to the theories of Deleuze and Guattari (2003), Foucault (2007), among other scholars.en-US
dc.descriptionLa expresión literaria de Diamela Eltit en Vaca Sagrada (2002) se estructura en torno de dos signos: la sangre femenina y el proceso metafórico del animal vaca como campo de gozo y de plenitud. En un espacio urbano, cuerpos errantes caminan en busca de un sentido y de sobrevivencia. En los restos dictatoriales y en las demandas del neoliberalismo, el dolor de existir de cada individuo ocupa el centro de la narrativa. Fuera del lugar común, la obra subvierte signos oficiales que tienen relación con el cuerpo y poéticamente transforma la sangre y la existencia animal en fenómenos sagrados. Interpretar esa subversión como acto político y literario permite analizar la construcción reguladora y opresora del cuerpo, además de reflexionar sobre los signos de prohibición que se construyen socialmente. La presente lectura permite comparar la autora consigo misma a través de las teorías de Deleuze y Guattari (2003), Foucault (2007), entre otros estudiosos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Historia, Geografía y Letras, UMCEes-ES
dc.relationhttp://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/1492/1538
dc.rightsDerechos de autor 2019 Con<i><b>t</b></i>extos: Estudios de Humanidades y Ciencias Socialeses-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceContextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales; No 43 (2019): Edición especial Textualidades contemporáneas: procesos de hibridaciónen-US
dc.sourceContextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales; Núm. 43 (2019): Edición especial Textualidades contemporáneas: procesos de hibridaciónes-ES
dc.sourceContextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales; n. 43 (2019): Edición especial Textualidades contemporáneas: procesos de hibridaciónpt-BR
dc.source0719-1014
dc.source0717-7828
dc.titleCritical discourse and narrative strategies in Vaca sagrada by Diamela Eltit: Subversion and genderen-US
dc.titleDiscurso crítico y estrategias narrativas en Vaca sagrada, de Diamela Eltit: subversión y géneroes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record