Im·media·cy, Multimedia Multitasking and the Intra-active Experience
Inmediatez, multitasking multimedia y la experiencia intra-activa
Author
Sierra Salazar, Paulina
Abstract
The fast-paced evolution of technology has prevented us from noticing how interdependency of media permeates the multimodal environment that we feed, and which, at the same time, informs and ultimately shapes us. This paper explores how different online entertainment platforms, news media, and app developers are trying to create new ways to showcase multiple mediums for the ‘real-time’ crowd, tools to foster multitasking experiences, and finally robust applets that will ultimately feed and shape their environment’s intra-actions (Barad, 2007). The media examples provided were based on the premise of showcasing, first, split narratives and interactive elements integrated into single platforms sometimes running at the same time (some of them in real-time); secondly, effective autopoietic systems parallel to each other to optimize time; and third, a sympoietic, evolutionary informatic, and human customized ecosystem that will depend on each other in order to evaluate the potential of how every aesthetic interaction can be regarded as a 'service'. La rápida evolución de la tecnología nos impide entender de qué manera la interdependencia de los medios permea el medioambiente multimodal que alimentamos y, al mismo tiempo, nos informa y moldea. La intención de este artículo es explorar la forma en que algunos desarrolladores están creando nuevas plataformas de entretenimiento online, así como medios de noticias y aplicaciones a través de múltiples medios para suplir las necesidades de un usuario que demanda consumir información en “tiempo real”, mientras también desarrollan herramientas que permitan ejecutar múltiples tareas y, finalmente, componentes o applets robustos que serán capaces de alimentar y moldear las intra-acciones (Barad, 2007) con el ambiente del usuario. Los ejemplos que se muestran tienen como premisa exhibir primero contenidos subdivididos y elementos interactivos integrados en una misma plataforma, a veces corriendo al mismo tiempo (algunos incluso en tiempo real); secundariamente, sistemas autopoiéticos paralelos que buscan optimizar el tiempo de las personas; y tercero, una evolución sympoiética, tanto informática como humana, que pueda customizar los ecosistemas que dependerán de una clara jerarquía entre ellos, lo que permitirá evaluar el potencial de cada interacción estética concebida como un “servicio”.