Differentiated pedagogy in higher education:
Pedagogía diferenciada en educación superior:
dc.creator | Jarpa Arriagada, Carmen Gloria | |
dc.date | 2017-12-09 | |
dc.date.accessioned | 2020-01-07T15:40:40Z | |
dc.date.available | 2020-01-07T15:40:40Z | |
dc.identifier | http://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/6 | |
dc.identifier | 10.29035/ucmaule.53.9 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/123066 | |
dc.description | The essay articulates the principle of educational equality with the concept of differentiated education to nurture the analysis of “First Generation” students in Higher Education. The emergence in Chile of this new conglomerate in tertiary education and its consequences in the pedagogical act, challenges us to reflect on the need to provide a university education that considers the significant pedagogical differences in this type of student. There are three dimensions in which this argumentative exercise is built around: access to higher education in Chile and its profound transformations; equality as an ethical principle inherent to the pedagogical act and; the conceptualization of the differentiated pedagogical as a possible response to a more humanizing higher education. Finally, its theorizes on some considerations related to the concomitance between the Chilean educational segmentation, the irruption of young people of different cultural capital in the tertiary education, and the pending challenges to lay the foundations of a proposed pedagogical of inclusion in higher education, that exceeds the limits of purely socioeconomic compensatory policies. | en-US |
dc.description | El ensayo articula el principio de equidad educativa con el concepto de educación diferenciada para nutrir el análisis del fenómeno de los alumnos “Primera Generación” en la educación superior. El surgimiento en Chile de este nuevo conglomerado en educación terciaria, y sus consecuencias en el acto pedagógico, nos interpela a reflexionar sobre la necesidad de brindar una formación universitaria que considere las diferencias pedagógicamente significativas en este tipo de estudiante. Tres son las dimensiones en torno a las cuales se construye nuestro ejercicio argumentativo: el acceso a la educación superior en Chile y sus profundas transformaciones; la equidad como principio ético consustancial al acto pedagógico; y finalmente, la conceptualización de la pedagogía diferenciada como una respuesta posible a una educación superior más humanizante. Finalmente, el texto teoriza sobre algunas consideraciones vinculadas a la concomitancia entre la segmentación educativa chilena, la irrupción de jóvenes de diverso capital cultural en la educación terciaria y los desafíos pendientes para sentar las bases de una propuesta pedagógica de inclusión en educación superior, que supere los límites de las políticas compensatorias meramente socioeconómicas. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | text/html | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Católica del Maule | es-ES |
dc.relation | http://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/6/4 | |
dc.relation | http://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/6/38 | |
dc.source | UCMaule; Núm. 53 (2017): UCMaule; 9-31 | es-ES |
dc.source | 0719-9872 | |
dc.source | 0717-2656 | |
dc.title | Differentiated pedagogy in higher education: | en-US |
dc.title | Pedagogía diferenciada en educación superior: | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |