Formative trajectories and the professional identity of pre-service math’s teachers
Trayectorias formativas y la identidad profesional de futuros profesores de matemática
Author
Panes Chavarría, Rodrigo
Lazzaro-Salazar, Mariana
Abstract
Recently, the area of initial teacher training has been positioned in light of the societal demands within a field of research that explores he identity constructions that preservice teachers have developed within participation and learning spaces during their training. As part of their training trajectory,future teachers not only develop tasks and knowledge of the discipline but also social relationships that help construct identity orientations that will later affect their professional practice. In this context,this study explores those experiences and events that influence the trajectories and, in turn, the identity construction of a group of pre-service math’s’ teachers from a university in south-central Chile. Adopting a biographical-narrative design, 173 stories of formative experiences were collected through a survey of characterization and through biograms, where the motivations guiding the identity construction of 25 preservice teachers are observed. The results show that the presence of a teacher as a role model and their didactic interventions during the trajectories of these pre-service teachers prompt choices of becoming a professor of mathematics and vocations to be found and reaffirmed. Recientemente, la formación inicial docente se ha posicionado, a la luz de las demandas de la sociedad, en una línea de investigación que explora las construcciones identitarias que futuros profesores han desarrollado en el seno de espacios de participación y aprendizaje durante su formación. Como parte de su trayectoria formativa, el futuro profesor no solo convive con tareas y saberes propios de la disciplina, sino que desarrolla relaciones sociales que dan origen a orientaciones identitarias que, posteriormente, incidirán en su práctica profesional. En este contexto, este estudio explora aquellas experiencias y acontecimientos que influyen en las trayectorias formativas y, con ello, en la construcción identitaria de futuros profesores de matemática de una universidad del centro-sur de Chile. Adoptando un diseño biográfico-narrativo, se recolectaron 173 relatos de experiencias formativas mediante una encuesta de caracterización y biogramas donde se observan motivaciones explicativas de la construcción identitaria de 25 profesores en formación. Los resultados muestran que la presencia de un docente referente y sus intervenciones didácticas durante las trayectorias formativas permiten despertar y reafirmar las vocaciones y elecciones para convertirse en profesor de matemática.