• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Revista Pensamiento y Acción Interdisciplinaria
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Revista Pensamiento y Acción Interdisciplinaria
  • View Item

Analysis of fundamental motor patterns in children of 4 and 5 years old in private subsidized schools in Concepción

Análisis de patrones motores fundamentales en niños de 4 y 5 años de colegios particulares subvencionados de Concepción

Author
Luna Villouta, Pablo

Rodríguez Moreno, Viviana

Sandoval Cárcamo, Misael

Carreño Urrea, María

Full text
http://revistacaf.ucm.cl/article/view/96
Abstract
The study sought to evaluate the level of fundamental motor pattern development in 4 and 5 year old children attending subsidized educational institutions in Concepción city. The study, based on an observation chart created and validated in Chile, used a quantitative approach that was des-criptive and cross-sectional. The sample consisted of 120 pre-schoolers, 57 boys and 63 girls. The "Observation guideline of motor patterns in 4 to 6 year old children: design, validation, observa-tion of motor development" (Vargas, 2004) was used for the evaluation. The results showed that the evaluated children are at an adequate level of fundamental motor pattern development since a high percentage (89%) is located in the "Average," "Above Average" or "Superior" categories; the best evaluated motor dimensions were the march in place, the quadruped, the race, the high jump and the throw. However, balance and hitting showed a lower level of development.
 
La investigación buscó evaluar, en base a una pauta de observación creada y validada en Chile, el nivel de desarrollo de los patrones motores fundamentales en niños y niñas de 4 y 5 años perte-necientes a instituciones educativas particulares subvencionadas de la ciudad Concepción. El es-tudio utilizó un enfoque cuantitativo, de carácter descriptivo, de corte transversal. La muestra fue de 120 pre-escolares, 57 niños y 63 niñas. Para la evaluación se utilizó la “Pauta de Observación de los patrones motores en niños de 4 a 6 años: diseño, validación, observación de desarrollo mo-tor” (Vargas, 2004). Los resultados mostraron que los niños y niñas evaluados se encuentran en un adecuado nivel de desarrollo de los patrones motores fundamentales, ya que un alto porcenta-je (89%) se ubica en las categorías “Promedio”, “Sobre el Promedio” o “Superior”; las dimensiones motrices mejor evaluadas fueron la Marcha, Cuadrupedia, Carrera, Salto y Lanzamiento, por su parte, las dimensiones Equilibrio y Golpear, muestran un nivel de desarrollo más bajo.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB