• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Revista Pensamiento y Acción Interdisciplinaria
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Revista Pensamiento y Acción Interdisciplinaria
  • View Item

Motivations towards the practice of physical-sports activity in students of The Araucanía

Motivaciones hacia la práctica de actividad física-deportiva en estudiantes de La Araucanía

Author
Fuentes Vilugrón, Gerardo Andrés

Lagos Hernández, Roberto Iván

Full text
http://revistacaf.ucm.cl/article/view/377
10.29035/rcaf.20.2.3
Abstract
The objective of this study is related to the motivations that students have in relation to the physical-sporting practice. Considering that, the physical-sports practice is an important element to maintain a healthy lifestyle, especially in adolescence, since there are constant physical, psychological and social changes. In this regard, the objective of this study is to determine the reasons for the practicing physical-sporting activity, in adolescent students, in elementary and middle school establishments in the Araucanía region. The research has a quantitative approach, with a non-experimental, transversal type and descriptive design. The instrument for the data collection is the "questionnaire for analyzing the motivation and the practicing of physical-sporting activity" (C.A.M.P.A.F. D). The results show that the main motivations for the practicing of physical-sporting activity are the personal capacity for sport, as a means of passing time, for personal improvement and for health reasons. Concluding that the antecedents obtained must be a tool for the construction of strategies by health professionals to encourage physical-sporting practice, from the knowledge of the intrinsic motivations that the students have.
 
El problema de este estudio tiene relación con las motivaciones que poseen los estudiantes en relación a la práctica físico-deportiva. Considerando que la practica físico-deportiva es un elemento importante para mantener un estilo de vida saludable, sobre todo en la adolescencia, dado que existen constantes cambios físicos, psicológicos y sociales. En relación a esto, el objetivo de este estudio es determinar los motivos de práctica de actividad físico-deportiva, en estudiantes adolescentes, en establecimientos de enseñanza básica y media de la Región de la Araucanía. La investigación tiene un enfoque Cuantitativo, con un diseño no experimental de tipo transversal, descriptivo. El instrumento para la recolección de datos es el “Cuestionario para el análisis de la motivación y la práctica de la actividad Físico-Deportiva” (C.A.M.P.A.F.D). Los resultados manifiestan que las principales motivaciones para la práctica de actividad físico-deportiva son la capacidad personal para el deporte, como un medio de pasar el tiempo, por superación personal y por motivos de salud. Concluyendo que los antecedentes obtenidos debes ser de herramienta para la construcción de estrategias por profesionales de la salud para incentivar hacia la práctica físico-deportivo, desde el conocimiento de las motivaciones intrínsecas que poseen los estudiantes.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB