Show simple item record

dc.creatorFuentes, Lorena
dc.creatorMendoza, Iván
dc.creatorRondón, Blanca
dc.creatorGarcía, Carlos
dc.date2015-12-01
dc.date.accessioned2020-01-07T15:41:04Z
dc.date.available2020-01-07T15:41:04Z
dc.identifierhttp://revistace.ucm.cl/article/view/296
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/123345
dc.descriptionGlobally, different organisms (United Nations Organization for the Education, the Science and the Culture, the Program of the United Nations for the Development and the Program of the United Nations for the Environment), have into their policies the insertion of the environment in the educational systems as a transverse axis. In Venezuela this offer was assumed initially in the curriculum development of the second stage of basic education (transverse axis) and later in the curriculum of Bolivarian elementary education (integration axis), but there exist few studies that explain what assumptions the teacher teaches the environmental education, reason by which this study was undertaken. The same had as goal generate a construct for the teaching of the environmental education from the perspective of the teachers of a Venezuelan school. The methodology of the investigation was qualitative, about the modality of the grounded theory. For it there were applied the phases of opened, axial and selective codification in interviews and observations obtained in the Bolivarian Elementary School “Manuel Méndez” of the municipality Cabimas. The findings allowed to establish the following categories: apprehension of the transversality, update of the teacher, process of teaching and learning, conception of environment in the teacher, school-community relation, selfesteem of the teacher and dynamic organizational. In conclusion, the substantive underlying category in the teachers of the studied school involves that the teaching of the environmental education is an expression of the rationality of the teacher.en-US
dc.descriptionA nivel mundial, diversos organismos (Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, el Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo y el Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente), tienen entre sus políticas la inserción del ambiente en los sistemas educativos como un eje transversal. En Venezuela fue asumida esta propuesta inicialmente en el diseño curricular de la segunda etapa de educación básica (eje transversal) y posteriormente en el currículo de educación primaria bolivariana (eje integrador), pero existen pocos estudios que expliquen bajo qué supuestos el docente enseña la educación ambiental, razón por la cual se emprendió este estudio. El mismo tuvo como objetivo generar un constructo para la enseñanza de la educación ambiental desde la perspectiva de los docentes de una escuela venezolana. La metodología de investigación fue cualitativa, bajo la modalidad de la teoría fundamentada. Para ello se aplicaron las fases de codificación abierta, axial y selectiva en entrevistas y observaciones recabadas en la Escuela Básica Bolivariana “Manuel Méndez” del municipio Cabimas. Los hallazgos permitieron establecer las siguientes categorías: aprehensión de la transversalidad, actualización del docente, proceso de enseñanza y aprendizaje, concepción de ambiente en el docente, relación escuela-comunidad, autoestima del docente y dinámica organizacional. En conclusión, la categoría sustantiva subyacente en los docentes de la escuela estudiada implica que la enseñanza de la educación ambiental es expresión de la racionalidad del docente.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica del Maulees-ES
dc.relationhttp://revistace.ucm.cl/article/view/296/278
dc.rightsDerechos de autor 2018 Lorena Fuentes, Iván Mendoza, Blanca Rondón, Carlos Garcíaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceConvergencia Educativa; Núm. 6 (2015): Convergencia Educativa; 35-56es-ES
dc.source0719-3351
dc.titleUn constructo para la enseñanza de la educación ambiental desde la perspectiva de los docentes de una escuela Venezolanaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículos de Investigaciónes-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record