• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Contribution of Collaborative Work to Teacher Reflection and the Transformation of Pedagogical Practices of School and University Science Teachers

Contribución del trabajo colaborativo en la reflexión docente y en la transformación de las prácticas pedagógicas de profesores de ciencia escolares y universitarios

Author
González-Weil, Corina; Pontificia Universidad Católica de Valparaiso, CIAE

Gómez Waring, Melanie; Pontificia Universidad Católica de Valparaiso Escuela Santa Julia, Viña del Mar

Ahumada Albalay, Germán; Pontificia Universidad Católica de Valparaiso Liceo José Cortés Brown, Viña del Mar

Bravo González, Paulina; Pontificia Universidad Católica de Valparaiso Instituto Técnico Profesional Marítimo de Valparaíso

Salinas Tapia, Exequiel; Liceo Politécnico de Concón/ Colegio Cardenal Silva Henríquez, Viña del Mar

Avilés Cisternas, Damián; Colegio Los Leones, Quilpué

Pérez, José Luis; Pontificia Universidad Católica de Valparaiso Liceo María Luisa Bombal, Valparaíso

Santana Valenzuela, Jonathan; Pontificia Universidad Católica de Valparaiso

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/714
10.7764/PEL.51.2.2014.
Abstract
Poor results of science learning, both at school and university level, have led us to acknowledge the need to transform our teaching.  Currently, reflection and collaborative work with colleagues are conceived as being key factors in the process of transformation of practices.  Based on the experiences of a group of school and university science teachers working on action-research, we describe the contribution that collaborative work has on reflection for the transformation of practices.  The main aspects are the recognition of strengths and weaknesses, listening to and learning from the experience of others, and the discussion of specific classroom practices.  On the other hand, these reflections contribute to transformation on different levels: the teacher, classroom teaching practices, and the school community.  The fact that it is a diverse group that includes both school and university teachers generates enriching reflections that help to transform practices in both areas.  These reflections not only benefit the school system, but also science teachers education, and they also shed some light on a new University-School relationship. Keywords: teacher professional development, reflection, collaborative work, science education, action-researchhttp://dx.doi.org/10.7764/PEL.51.2.2014.19
 
Los deficientes resultados de aprendizaje en el área de las ciencias, tanto en el ámbito escolar como universitario, nos han llevado a la necesidad de transformar nuestra enseñanza.  En la actualidad, la reflexión y el trabajo colaborativo con colegas se conciben como claves en el proceso de transformación de las prácticas.  A partir de la experiencia de un grupo de docentes escolares y universitarios de ciencia que realiza una investigación-acción, describimos la contribución que tiene el trabajo colaborativo sobre la reflexión para la transformación de las prácticas.  Destacan aspectos como el reconocimiento de debilidades y fortalezas, el escuchar y aprender de la experiencia de otros y la discusión de prácticas concretas de aula.  Por otra parte, estas reflexiones contribuyen a la transformación en diferentes niveles: del profesor, de las prácticas del docente en el aula y de la comunidad escolar.  El hecho de que sea un grupo diverso, que incluye a profesores tanto del sistema escolar como universitario, genera reflexiones enriquecedoras, que ayudan a transformar las prácticas en estos dos ámbitos, beneficiando no solo al sistema escolar, sino también a la formación de profesores de ciencia, y dando luces acerca de una nueva relación universidad-escuela. Palabras clave: desarrollo profesional docente, reflexión, trabajo colaborativo, educación en ciencias, investigación-acción  http://dx.doi.org/10.7764/PEL.51.2.2014.6
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • UNDERGRADUATE STUDENT’S PERCEPTION OF CLINICAL SIMULATION WORKSHOPS: ASSESSMENT OF AN INSTRUMENT 

    Villagrán, Ignacio; Pontificia Universidad Católica de Chile; Tejos, Rodrigo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Chahuán, Javier; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Uslar, Thomas; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Pizarro, Margarita; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Varas, Julián; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Achurra, Pablo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Leiva, Isabel; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Nazar, Claudio; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Sirhan, Marisol; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Uribe, Javier; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Ruz, Cristian; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Villafranca, Carlos; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Soza, Romina; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Solís, Nancy; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Fuentes-López, Eduardo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Padilla, Oslando; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Corvetto, Marcia; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Riquelme, Arnoldo; Pontificia Universidad Católica de Chile.. Revista Médica de Chile; Vol. 146, núm. 6 (2018): JUNIO 2018
  • Individualizando la Violencia Escolar: Análisis de Prácticas Discursivas en una Escuela Municipal de la Región de Valparaíso 

    López, Verónica; Pontificia Universidad Católica de Valparaiso; Carrasco, Claudia; Pontificia Universidad Católica de Valparaiso; Morales, Macarena; Pontificia Universidad Católica de Valparaiso; Ayala, Álvaro; Pontificia Universidad Católica de Valparaiso; López, Joedith; Pontificia Universidad Católica de Valparaiso; Karmy, Michelle; Pontificia Universidad Católica de Valparaiso. Psykhe; Volumen 20, Número 2 (2011)
  • LIVER TRANSPLANTATION IN A PATIENT WITH HUMAN IMMUNODEFICIENCY VIRUS (HIV). CASE REPORT 

    Guerra, Juan Francisco; Pontificia Universidad Católica de Chile; Troncoso, Andrés; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Ceballos, María Elena; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Arrese, Marco; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Barrera, Francisco; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Norero, Blanca; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Soza, Alejandro; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Rivas, Violera; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Wolff, Rodrigo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Arias, Alejandra; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Cancino, Alejandra; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Torres, Javiera; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Briceño, Eduardo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Jarufe, Nicolás; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Martínez, Jorge; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Benítez, Carlos; Pontificia Universidad Católica de Chile.. Revista Médica de Chile; Vol. 146, núm. 10 (2018): OCTUBRE 2018
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB